fredag, januari 25, 2008

Lyft som en karl

Igår strosade jag runt nere på vår urgulliga bokhandel R J Julia Bookstore (den ser typ ut som den där bokaffären Meg Ryan har i filmen Du har mail). Affären består av flera olika små rum och det står öronlappsfåtöljer lite här och där så att man kan sätta sig och bläddra i böcker (utan att någon otrevlig expedit vrålar ”det här är inget bibliotek, ska du läsa får du köpa först”). Och så finns det ett mysigt litet café där inne om man läser så länge att man blir fikasugen. Igår blev jag sittande ett bra tag för jag hittade boken ”The New Rules of Lifting For Women – Lift Like a Man Look Like a Goddess”. Skönt med en bok som tar död på alla löjliga myter som att man skulle bli stor och biffig av att lyfta tungt eller att tjejer inte skulle kunna träna sig i form utan att det enda som gäller är att svälta sig. Eller att bästa platsen skulle vara timme ut och timme in på konditionsmaskinerna – när det egentligen är i styrkesalen. Boken hade även träningsprogram och genomgångar av olika övningar månad för månad och förslag på kostscheman och recept. Vet inte om boken hittat till Sverige men den finns på Amazon för $17.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Den ser väldigt intressant ut.

Anonym sa...

Hoppas att den kommer till Sverige. Eller kan man beställa från Amazon och få boken skickad till Sverige?

Em Löfgren sa...

Amen! den borde boken finnas att läsa på alla gym så alla muskelskrämda tjejer kan ge fasen i att göra 3 miljoner reps med 1 kg hantlar i tron om att det ska ge dem lååååååånga slaaaaanka muskler! =)och för att bota rädslan för vikter! rädslan och okunskapen! =)

Terese sa...

Min favvo-bokhandel är Barnes and Noble vid Union Square. Köpa en kaffe och plocka på sig en fet bunt blanka tidningar. Kan det bli bättre???

Ja, kanske om det även fanns en skön fåtölj och en sprakande brasa.

Anonym sa...

Låter som en intressant bok!!!

Och bokhandeln, Guuuud vad underbar och mysig den låter!!! Hade det funnits en sån här hade jag hängt där jämt!!

Desiree sa...

Låter som en riktigt bra bok. Den ska jag kika i nästa gång jag beger mig till bokhandeln. Visst kan man lyfta tungt utan att förvandlas till någon Belgian-blue kossa.

Ulrika sa...

Ja äntligen! Det är en av de vanligaste sakerna jag hör ifrån tjejer.

"Jag kan inte styrketräna för mina muskler blir så stora på en gång".

eller

"Jag vill inte se ut som en bodybuilder så jag styrketränar inte"

Bodybuilder är inte något man "råkar" bli, det är en omöjlighet, även för killar krävs det en väldig massa hård träning.

Det är synd att så många har den uppfattningen (vart kommer den ifrån?) då de skulle må så bra av styrketräning.

// Ulrika

Anonym sa...

Säkerligen en bok fler tjejer borde läsa och begrunda, särskilt de som man ser på gymmet och gör repetitioner i en evighet med vikter som en 3-åring skulle leka med.

Sporty Spice sa...

Maria. Ja, jag kan verkligen rekommendera den.

Carolina. Jag vet faktiskt inte om Amazon levererar till Sverige. Det borde ju stå på deras sajt.

Emelie. Jepp. Rädsla och okunskap är en vinnande kombination. Not!

Terese. Ja, Barnes and Noble är najs. Fast vår lilla mysiga bokhandel är snäppet bättre. =)

Bille. Läsvärd bok ... och ja, jag hänger ganska ofta på R J Julias. Och de har öppet till 21 varje kväll. Najs!

Desiree. Ja, gör det! Ska du köpa gör det på Amazon (typ $10 billigare där).

Ulrika. Jag vet inte varifrån det kommer, tjejer ser kanske biffiga killar (som tränar sju dagar i veckan och går på en superstrikt diet) och tror att de kommer att se ut så om de ens tittar på en hantel. Så dumt!

Fredrik. Jag håller med. Fast myten tar nog ett bra tag att ta död på. Tyvärr. Men jag gör mitt bästa här på bloggen. =)