onsdag, mars 14, 2007

Krönika i Fitness Magazine

Vi har alla olika förutsättningar. Olika förmåga att lägga på oss muskler. Olika förmåga att lägga på oss fett. Vissa är smala av naturen. Andra inte. Men du duger som du är. Visst får vi höra dessa flåshurtiga kommentarer titt som tätt. Oftast från människor som är oförskämt vältränade och inte tycks behöva anstränga sig det minsta för att se bra ut. För erkänn. Visst jämför du dig med andra på gymmet? Man står där och svettas på trappmaskinen och sneglar avundsjukt på den där snygga tjejen som ser ut att ha klivit rakt ur ett omslag för Sports Illustrated. Hennes hud är så där lagom solbränd, hon svettas en del men luktar säkert hallontårta - och man kan förmodligen knäcka ägg på hennes stenhårda skinkor. Det var många år sedan jag var ung och osäker på mig själv. Jag är inte längre rädd för att bli bedömd utifrån mitt utseende. Tyngdlagen har gjort sitt men jag är för det mesta ganska nöjd. Men jag erkänner att jag – som så många andra - spenderar mycket tid på gymmet av estetiska skäl. För kom igen, visst vill du också ha en platt mage? Kanske bränna bort de där kärlekshandtagen och få en tightare kropp? Då har det inte bara med hälsa och välmående att göra eller hur? Sen kan självklart en vältränad kropp få oss att må bra. Man får bättre självförtroende (icke att förväxlas med självkänsla) och alla hälsovinster är finfina bieffekter.

Egentligen är det ju inget fel i att träna för att bli snyggare. Göra det bästa av sina förutsättningar. Det är när man börjar jämföra sin kropp med andras som konsekvenserna kan bli förödande. Särskilt om de man jämför sig med är rika Hollywoodstärnor som förutom att de har pt, kock och personlig assistent är duktigt retuscherade på bild. Men det är just dessa personer som skapar våra snurriga kroppsideal. En sak som jag funderat på, är varför jag bara jämför mig med såna som är smalare, snyggare och mer vältränade än jag själv. Varför inte jämföra sig med någon som har en något sämre fysik (om jag nu tvunget måste jämföra mig med andra)? Det skulle ju åtminstone ge självförtroendet en boost. Så - är du i bättre form än jag får du mer än gärna jämföra dig med mig istället för med fröken äggknäckarskinkor. Det bjuder jag på.

Inga kommentarer: