fredag, januari 18, 2008

Tidnings- och bicepstips

Jag får ju mina svenska tidningar lite sent här borta på andra sidan Atlanten. Men om ni inte köpt den än är det hög tid att spana i januarinumret av Femina. I slutet är det en artikel med olika tips på hur man kan förändra sitt liv. Tips nr 6 är från mig och det handlar såklart om träning.

Eftersom att jag ändå är i farten tänkte jag komma med ett tips till. Jag ser så många på gymmet som gör fel när det gäller bicepscurl. Fel ett är när tjejer står och lallar med enkilosvikter, jag menar kom igen! Fel två är när folk (framför allt killar) lassar på så mycket att de står och gungar och rycker upp vikterna med hjälp av ryggmuskler och ben. Fel tre är att man vänder för tidigt och på så sätt inte låter hela biceps jobba. De två första felen är lätt att åtgärda, antingen lassa på mer eller mindre och koncentrera sig på rätt teknik. Vill man låta hela biceps få sig en omgång kan det underlätta att sitta på en lutande bänk (cirka 30-45 grader). Pressa upp precis som en vanlig curl, armbågar pekar bakåt, håll emot på vägen ner och låt armarna fortsätta tills de är helt raka innan du vänder (tänk dock på att inte översträcka). Vet du med dig att du är en som vänder för tidigt ska du testa detta – du kommer garanterat känna skillnaden.

Nu ska jag ut och väst-power walka och njuta av ännu en dag med strååålande sol. Måste ju försöka få igång så mycket serotonin (kroppens naturliga lyckohormoner) som möjligt eftersom att det är bokföringsdags senare i eftermiddag. Sortera kvitton och fakturor är inte min starka sida. Tur att man har en revisor som det bara är att lämpa över bunten till. Men som sagt. Först serotonin. Sedan sortera.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Som vanligt ett jättebra träningstips på din blog. Jag tror faktiskt att jag tillhör den som vänder för tidigt. Ska köra biceps på lördag och då ska jag helt klart testa att köra dem sittande på lutande bänk och sträcka ut ordentligt. Ha en skön solpromenad. Avensjuk!!!

Desiree sa...

Jag gillar verkligen dina träningstips. Jättebra. Vet inte om jag kanske vänder för tidigt ibland. Jag ska dock tänka på detta nästa gång. Låter klokt att ha en revisor att lämpa över bunden med kvitton till. Ha en härlig runda ute i solen.

Anonym sa...

En fråga, är det inte bättre att inte sträcka ut helt för att jag då behåller muskeln spänd, sträcker jag ut helt slappnar jag ju också av, eller gör jag helt fel?
Lena

Sporty Spice sa...

Lena. Tag en hantel i ena handen och lägg den andra handen på biceps under tiden du gör en curl. Som du känner abetar musklen hela vägen ner, det är ingen vila eller avslappnad muskel när armen är rak. Du kan däremot tänka på att stanna cirka en knytnäve ifrån överarmen på vägen upp, för där är det vila. För att bli stark i hela biceps måste man jobba med hela muskeln. Och du ger ju ner och vänder direkt upp. Tänk dock på att inte översträcka.