tisdag, maj 15, 2007

Uteblivna resultat V

Jepp. Så var det dags för del fem i denna lilla bloggföljetång. Och idag ska vi snacka teknik. För en av de viktigaste sakerna man ska tänka på när man styrketränar är just teknik. Det går inte att släntra in och rycka lite på måfå i hantlar och maskiner. Dels ger det inte några resultat och dels riskerar du att skada dig. Styrketräning är en tekniksport. Och de allra flesta tränar ju för att förebygga skador och värk och för att se resultaten av svettiga timmar spenderade i gymmet. Så varför inte ta och göra rätt från början? Som vanligt rekommenderar jag alla att anlita en personlig tränare. Visst, det kostar en del men det är väl investerade pengar (hoppa över en utekväll eller en shoppingrunda och du har råd).

Det är svårt att förklara rätt teknik på olika övningar - särskilt om du är nybörjare och inte har någon erfarenhet av styrketräning. Men här är några saker att tänka på. En grundposition är att ha lätt böjda knän, axelbrett mellan fötterna, rak rygg med normal svank, stolt hållning (tänk dig att du har en bok på huvudet), sänka axlar, håll ihop skulderblad (tänk att det sitter en liten boll mellan skulderbladen som du inte får tappa) och ha en lätt anspänning i magen. Och glöm inte att andas - IN i den excentriska fasen (muskeln förlängs) och UT i den koncentriska fasen (muskeln förkortas). Andningen är viktig för ju mer syre musklerna får desto mer orkar du lyfta och för mesta möjliga syremängd är det bäst att andas både in och ut med munnen. Så innan varje övning tänk igenom din hållning. Mage: spänd. Axlar: ner. Skulderblad: ihop. Rygg: rak. Andning: på. Sen är det viktigt att man utför övningen strikt och kontrollerat. Med det menar jag att man inte står och slänger och dänger med vikterna, att man sliter upp dem och bara släpper på vägen ner (gäller såklart både fria vikter och maskiner). Det ger sämre resultat och sliter dessutom på lederna. Lyft upp vikten långsamt och håll emot på vägen ner. Lämna alltid armbågen eller knäleden lätt böjd i det utsträckta läget för att undvika översträckning.

Nästa gång: Tunga vikter kontra lätta.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vad bra du är på att förklara saker så man fattar.

Sporty Spice sa...

Sara. Kul att du tycker det. Det är jätteviktigt att man förstår hur - och varför - man ska göra på ett visst sätt. Lycka till med din träning!

eastcoastmom sa...

Om knäckebröd, angående din undran:

bästa stället att förvara knäckebröd är i en stor plåtburk, vi har en gammal från IKEA. Sen när det blir för varmt och fuktgt här i CT i sommar, måste man dessvärre rosta knäckebröden i brödrosten! då blir de krispiga igen.

Maken kom detta knep när vi bodde i Sao Paulo.

Anonym sa...

Hallå där!
Hittade hit från fitnessbloggen.blogg.se. Har kikat runt lite och måste säga att du har en kanon sida. hit ska jag in och läsa fler gånger :O)

Sporty Spice sa...

Eastcostmom. Smart tips om brödrost! Thanx.

Linda. Kul att du hittat hit. Läser själv Fitnessbloggen dagligen. =)

Anonym sa...

Jag instämmer med Sara, väldigt bra förklarat.

Det här borde jag berätta till min pojkvän för han gör i princip det mesta fel =)

Vet du många killar som har PT? Jag har fått för mig att det mest är tjejer som har en sådan.

Anonym sa...

Otroligt bra att du tog upp detta! För det är smärtsamt vanligt att folk struntar i tekniken på gym, bara för att de vill maxa vikten och imponera på folk omkring sig med tunga vikter. Men ala som kan nåt om träning blir INTE impade utan snarae förskräckta!! ser hemskt ut när folk slänger med vikter och svingar och har sig! Huuu!! stackars leder!!

Anonym sa...

Hej!

Din följetong är superbra och jag läs mig massa bra grejer! om man får komma med önskemål, hade det varit trevligt med ett avsnitt om vad som (enligt dig såklart) är lämpligt att äta. jag tycker att det är supersvårt att veta hur mycket jag ska äta och framför allt kanske när. Jag försökte räkna points enligt viktväktarna för att ha en smula koll på vad jag stoppade i mig men då åt jag så lite att jag knappt orkade träna. (Tror att WW är tänkt för dem som tycker att en skön promenix är motion).
Tack för en superbra sida!

Petra

Sporty Spice sa...

Therese. Det är många, framför allt killar, som gör fel. De vill bara lyfta tungt och struntar (läs: har ingen aning om) teknik.

Emelie. Jag håller med. Ibland är det smärtsamt att behöva se på när andra gör helt fel och riskerar att skada sig.

Petra. Du kan läsa en del om kost i "Uteblivna resultet II". Du hittar länken till det inlägget i högermariginalen (precis under Fitness Magazine-krönikor). Men jag kan ta upp lite mer om portioner och när man bör äta. Comming up!

or sa...

jag är nog PIlates skadad men jag råder andas in genom näsan och andas ut genom munnen till mina kunder när jag tränar styrketräning med dem, på det sättet engagerar du djupa magmuskler som ger magstöd, dvs aldrig spänna magen. För spänner man magen så kan man inte andas.
Bara en liten detalj :-)

Hoppas shooten gått bra!

Anonym sa...

Kanonbra att du tar upp sånt här. Det gör så ont i hjärtat när man ser folk som står och kastar med hantlarna helt okontrollerat på gymmet. allra helst killar av nån anledning....

Sporty Spice sa...

Oa. Det är säkert en smaksak. För mig känns det bättre att andas ut och in genom munnen. När jag körde achtangayoga var det in och ut genom näsan som gällde. Och självklart ska man inte "spänna magen" utan ha en lätt anspänning i den. Tror att vi menar samma sak, at man ska ha magstöd.

Cizzi. Ja, jag vet. Ibland vill man bara gå fram och skrika "sluuuta!!!".