tisdag, januari 01, 2008

Första dagen på resten av ditt liv

Jaha. Så var det 1 januari 2008. Och jag sitter här med mina nya, tomma blad till min Mulberry-almanacka och fyller i och planerar. Och bredvid ligger den nya träningsdagboken. Jag älskar känslan av att ett nytt år ligger framför mig, att mitt liv är som ett blankt blad som jag kan fylla och forma precis som jag vill. Min träning kommer inte direkt att förändras detta år, däremot kommer jag att köra hårdare, effektivare, svettigare, tuffare och tyngre. Jag hoppas att mitt knä är bra nog för mig att ta upp kickboxningen igen. Och så fort det börjar bli lite varmare ska jag börja med mina pw:s på stranden med 10-kilosviktvästen. Och jag ska försöka köra minst ett långpass på cykeln i veckan. Styrkan kommer såklart att fortsätta att vara stommen, och det viktigaste, i min träning. Jag fortsätter med enbart fria vikter och stabilitetsträning (jag står på upp- och nervänd Bosuboll), kör på med mina pulshöjande hopprepsspurter mellan varje repetition och kommer att lägga in fler funktionella övningar. Viktmässigt har jag inga önskemål om att gå ner men jag har som mål att tappa ett par centimetrar och tighta till kroppen här och där. Och mycket fokus ska läggas på axlar, rumpa och mage.

Är man redan igång med sin träning är det helt ok att köra igång på en hög växel och sätta höga mål. Är man däremot ovan och kanske inte tränat så mycket förut är det viktigt att gå ut lugnt. Det vanligaste felet nybörjare gör är att börja stenhårt helt utan konkreta mål i januari för att sedan tröttna någon gång i början av februari. Så låt detta bli året du inte bara lovar att ”börja träna” utan året då du ”tränar”. Låt detta bli året du får tummen ur. Året då du lever upp till dina egna förväntningar. Året då du inte bara påbörjar utan genomför dina nyårslöften.

Lite enklare att komma igång eller gå vidare med sin träning är det om man har en coach. För alla mina bloggläsare erbjuder jag just nu 10 procents rabatt på samtliga mina PT och Diet Coach-tjänster (gäller till och med sista januari). Kika in på Swedish Strength och välj det program som passar dig.

God Fortsättning!

Inga kommentarer: