torsdag, januari 17, 2008

Solsken och Kettlebell

Igår när jag var ute på min väst-power walk slog det mig att jag faktiskt bor på samma breddgrad som Barcelona. För jag pratade med en kompis precis innan jag stack iväg och hon klagade på hur grått och trist det var hemma i Stockholm. Och att det var så mörkt. Så la vi på, jag drog på mig väst, iPod och laddade med några sippar Sport Aktive. Och efter bara några meter var jag tvungen att vända – för att hämta solbrillorna. Ute stod solen högt på den klarblå himlen och strålade med full kraft. Så skönt! Senare på kvällen gick jag till gymmet och körde rygg, baksida axlar, biceps och mage. Plus att jag lajjade lite med kettlebell. Jag körde några gungande enarmslyft (böj knäna och se till att ha bra med svikt, rak rygg, anspänning och full kontroll i coremuskulaturen. Låt kettlebellen gunga mellan dina ben och sedan svingar du den rakt upp framför dig till armbågen är i axelhöjd. Se till att hålla ett fast grepp i handtaget så bellen inte glider och har sig i ditt grepp och håll emot på vägen ner) och snurrande åttor (ställ dig i knäböjsposition, och snurra kettlebellen mellan dina ben, från enda handen till den andra, i form av en åtta. Och återigen, rak rygg och anspänning och kontroll i coremuskulaturen). Så roligt. Och så jobbigt. Tror jag det att ryska militären går igång på detta redskap.

Idag är det tempoträning som står på programmet. Kommer även att lägga in en väst-power walk om solen bestämmer sig för att skina lika skönt idag.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ojoj vad duktig du är. Man blir så peppad av dina inlägg. Även om min motion sträcker sig till några promenader om dagen. Med hund. Utan viktväst.

Anonym sa...

Jag avskydde att träna med kettlebells när jag provade... Var rädd för dem helt enkelt, i och med att hävarmen blir så lång... Och så lyckades jag hela tiden knocka mig själv med de där eländiga tyngderna. Aj aj.

Anonym sa...

Kan inte jag få bo i eran garderob eller något sådant. Lite sol vore verkligen inte fel:-)

Anonym sa...

Kan man inte lika gärna använda en hantel som den där kettlebellen?

Sporty Spice sa...

Caroline. Flera promenader om dagen låter ju jättehurtigt. Och går man med hund blir det ju oftast lite mer tempo och tryck i stegen.

Cia. Det är nog en vanesak. Jag kommer ihåg att efter mitt första pass så drömde jag mardrömmar den natten att jag tappade den på foten, slog sönder mina egna knäskålar och knockade mig själv och slog ut framtänderna. Brrrr! Det är bara att ta det lite lugnt i början, övning ger färdighet. Ge dem en andra chans!

Maria. Jodå, vi har ju en walk in closet så du får plats. =)

Anonym. Njae, det är inte riktigt samma sak. Kettlebellen är ju rund som en kanonkula och har ett handtag. Och det blir lite annorlunda belastning när all tyngd är placerad så. Plus att det går att gunga och göra olika funktionella önvingar på ett helt annat sätt. Finns det ingen på ditt gy, så fråga om de inte kan köpa in.

Desiree sa...

Visst gör det en otrolig skillnad att bo på sydligare bredgrader. Vi har också ofta sol och blå himmel även om det är vinter. Jag märker att det gör en otrolig skillnad för humöret och hur pigg man är. Den våta grå mörka filten som ligger över stockholm i många månader är inget jag saknar ett dugg.

Anonym sa...

Åh! det där verkade u spännande. Ska se om mitt nya gym har sånna. tycker väl att de borde då det är ett av sveriges största idrottsanläggningar..
Din blogg är verkligen en inspiration! jag tycker det är jättekul och intressant att läsa. har precis slutat jobba och börjar plugga på måndag så nu börjar hårdträningen! (är helt övertygad om att jag kommer ha mer tid till det som student!) Jippi!

Sporty Spice sa...

Desiree. Nej, den där gråblöta filten saknar man inte ett dugg! Och du bor ju ännu längre söder ut. Så skönt!

Emi. Kettlebells är på gång till Sverige tror jag, vet inte om gymmen har dem än och några klasser tror jag inte finns än att ta. Men det kommer. Orkar du inte vänta kan du ju alltid köpa egna och en tränings-dvd (googla kettlebell så hittar du). Kul att du ska börja plugga - kommer själv ihåg många sena kvällar och massa fika när jag pluggade ... så det behövs lite extra sprutt på träningen. =)

buy tazzle 20 mg online sa...

tadalafil 20 mg is used to treat erectile dysfunction in men. It increases blood flow to the penis to help men get an erection. It works by helping to relax the blood vessels in your penis, allowing blood to flow into your penis when you get sexually excited.