onsdag, januari 30, 2008

Fråga Sporty - Träna bort stor rumpa?

Hej, Jag har i åratal försökt att bli av med min rumpa. Jag är fullt medveten om att det inte går att punktförbränna och tränar därför styrketräning för hela kroppen, mycket konditionsträning samt försöker äta rätt. Som jag tänker det så är det väl viktigt att träna styrka om man vill att kroppen ska bli fastare? Men är det möjligt att få kroppen att minska i omkrets och omfång om man styrketränar? Eller bör man undvika styrketräning om man vill bli mindre?
Mvh Nova

Hej Nova, Det är så att alla människor har olika förutsättningar och anlag. Vi ser ut som vi gör. Föds man med smala höfter och liten rumpa är det omöjligt att träna sig till en J Lo-rumpa. Och tvärtom. Det man kan göra är att göra det bästa med de man har samt träna styrketräning för att tighta upp och ge ett mer proportionerligt intryck. Styrketräning bygger muskler och muskler tar mindre plats än fett (du minskar i omfång). Alltså bör du köra på med styrkan och dessutom bör du köra tungt. Inget fjösande med tramsviker för det bygger inte en enda muskel och förändrar alltså inte någonting på din kropp. Och du ska träna hela kroppen men kan lägga lite extra fokus på rumpan, det vill säga mycket utfallsövningar och knäböj. Kör med hantlar i händerna och gärna på ostabilt underlag som bosuboll eller balansbräda (då kopplar du in fler muskelgrupper och får coreträning på köpet). Ben och rumpa är stora muskelgrupper så när du tränar dem sätter du dessutom extra sprutt på din förbränning. Du kan även lägga lite extra krut på axelövningarna eftersom att om du får ett bredare axelparti kommer din rumpa att automatiskt se mindre ut. Du blir mer proportionerlig.

Mitt råd till dig är alltså: kör på med TUNG styrka och lägg extra fokus på rump- och axelövningar. Kör hårda och intensiva intervallpass och se till att äta en bra sammansatt kost. Och lägg ner dina tankar på att ”försöka bli av med din rumpa”. Du har den rumpan du har och du bör istället lägga fokus på att göra det bästa av den.

Kör hårt!

3 kommentarer:

Puma sa...

åh jag äääälskar frågor och svar!

Puma sa...

fast... det känns som om att det rätta svaret ser ganska lika ut oavsett fråga: träna tyngre (vikter) och mer intensivt (intensitet). vad säger du om jag påstår att det verkar vara det generella svaret på alla typer av (tjej)frågor om hur man ska träna?

Sporty Spice sa...

Puma. Njae, det vet jag inte om jag håller med om. De frågor jag fått har varit från tjejer som vill få synliga muskler, tajta till kroppen och minska i omfång. Och ja, då är det tung styrka i kombination med kondition som gäller. Och jag rekommenderar intervaller på grund av att du då minskar nedbrytningen av muskler samtidigt som du förbränner en massa. Detta svar gäller såklart även för män. Och det vanligaste felet som tränade tjejer gör är just träna med för lätta vikter och inte ta i ordentligt under sina konditionspass. Det finns inget standardsvar, det beror ju helt på vad man har för mål med sin träning. Vill man springa ett maraton är det såklart uthållighetsträning och långa löppass som gäller, vill man bli bli explosivare inom en viss sportgren är det spänsträning som gäller, vill man bli smidigare och starkare kan man satsa på tex achtanga yoga.

Är du hemma från Kanada nu?