tisdag, januari 08, 2008

Leva på hoppet

Idag ska jag köra ben och spänstträning. Det blir min nya knäböjsövning i cable cross på bosuboll, knäböj med medicinboll mellan knäna, dead lift och utfall med bakre benet på pilatesboll. Mellan varje set lägger jag in olika spänstövningar typ grodhopp, upphopp, utfallshopp, indianhopp och bänkhopp (jag står på bänken med vänster fot framför höger, hoppar ner på golvet med en fot på var sida bänken och ”studsar” upp igen på bänken med höger fot framför vänster). Spänstträning ska vara explosiv och är bra för snabbhet, smidighet, balans och styrka. Dessutom funkar det perfekt som pulshöjande under styrkepasset. Extra viktigt att värma upp ordentligt innan spänstträning. Glöm inte heller nedvarvning och stretch.

När jag hoppar och det känns som jobbigast ska jag försöka tänka på den här killen.

5 kommentarer:

Jossan sa...

Något jag brukar köra mellan benövningarna är att gå upp och ner på en bänk, med eller utan viktskiva, då brukar man få upp pulsen rejält=)Åh lovar att baken får sitt av denna övning,thihi, galen träningsvärk brukar jag få=)

Sporty Spice sa...

Jossan. Den kör jag också. Viktigt att inte bara "gå upp" utan att verkligen fokusera på klivbenet och trycka ifrån.

Anonym sa...

Vad är en bosuboll? :-)

Anonym sa...

Hejsan! Snygg och bra blogg!
Jag måste bara fråga, (jag är lite orutinerad i bloggvärlden) men hur gör man för att lägga upp videos från exempelvis Youtube på bloggen?
Vore väldigt tacksam för svar!
hälsningar
Amanda
amandalahti.blogg.se

Sporty Spice sa...

Caroline. Det är ett redskap som ser ut som en halv boll. Jag ska lägga upp en bild här på bloggen.

Amanda. Klicka på den film du valt i You Tube. Då ser du en ruta till höger och där står det "Embed" och i en vit textrad ser du en kod (börjar med "object witdth" ...). Den koden kopierar du (se till att du verkligen får med allt som står i rutan) och sedan klistrar du bara in den koden i ditt inlägg på din blogg. Vill du inte att hela filmrutan ska synas på din blogg utan du vill bara lägga upp en länk till filmen klickar du på "More" i samma ruta (precis under "About this video"). Då får du upp en annan kod (URL) och kopierar denna kod. Då kan du antingen klistra in hela den kodsnutten i ditt blogginlägg eller välja att markera ett ord eller mening i din bloggtext (typ "klicka här") och sedan klicka på länksymbolen i din blogg (ser ut som en grön liten prick med två små ringar - ligger bredvid teckenfärgsymbolen). Hoppas att du fattar.