måndag, januari 07, 2008

Kick Ass

Nu så har jag testat de där nya rump- och benövningarna jag pratade om. Och de var grymt sköna och brände bra i musklerna. Här kommer beskrivningar så ni kan testa själva.

Knäböj i cable cross
Sätt fast en kort dragpinne (jag valde en böjd och vadderad men det funkar även med en rak) i den nedre haken på cable crossen. Lassa på ordentligt med vikt. Ta tag i dragpinnen och kliv bak en kroppslängd från maskinen. Ha armarna raka och benen axelbrett isär. Gör en vanlig knäböj (rak rygg, ut med rumpan och gå ner tills du har 90 grader i höft- och knäled). Gå ner långsamt och kontrollerat och tryck ifrån på vägen upp. Kör enbensknäböj om du vill utmana dig själv lite extra. Själv körde jag enbens stående på upp- och nervänd Bosuboll men börja stående på golvet till du fått in "rätta knycket".

Knäböj med medicinboll
Sätt en liten medicinboll mellan knäna (dra upp byxbenen så att bollen inte glider iväg). Gör vanliga knäböj och se till att inte tappa bollen och knip åt lite extra på vägen ner. Bränner skönt i rumpa och ben - inte minst insida lår. Kör enbensknäböj om du vill utmana dig själv lite extra. Och om du samtidigt håller en medicinboll (eller hantel) i händerna och lyfter rakt från på vägen ner får du en bra axelövning på samma gång.

** Vill man ha en extra tuff och avancerad övning kan man köra enböjsknäböjen i cable crossen och ha en medicinboll mellan knäna.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, dom lät kompicerade men roliga. Kul med annorlunda övningar, de gamla vanliga tröttnar man ju på.

Anonym sa...

låter gött =)

Puma sa...

Hörru Sporty, nu får du börja med videoblogg för att visa hur! :-)

Ebba sa...

Jag håller med puma, haha. ;) Låter som jobbiga övningar i alla fall! Men härliga.

Anonym sa...

Jisses det lätt komplicerat, undrar om jag skulle klara av en sådan balansövning.

Sporty Spice sa...

Ann. Ja, det är både viktigt och roligt att variera sig.

Cizzi. Bräner gött. Fast man ser ganska dum ut med sneakers, strumpor, brallorna uppkorvade och en boll mellan knäna. Haha, fast det bjuder jag på.

Puma. Men den var väl inte så konstig? En vanlig knäböj fast du håller i en pinne i cable crossen. Och den andra en boll som du klämmer fast mellan knäna.

Mrs Ebba. Jag ska kolla om jag kan hitta en bild, det är inte alls krångligt.

Maria. Balans är något man måste öva upp. Börja denna övning med att stå på golvet, sedan på ett ben när du blir starkare. Du kan öva upp din balans genom att stå på balansbräda (alltså utan vikter och bara för att bli stadigare). Pröva även att göra vanliga övningar, typ bicepspress, och stå på ett ben. Övning ger färdighet.