torsdag, januari 10, 2008

Mina redskap

Jag har fått ett gäng frågor angående de redskap jag använder i min träning. Flest om min favorit Bosubollen. Så för att räta ut alla frågetecken kommer här ett bildinlägg med allt jag skriver om och använder. Och som ni ser är det ganska basic grejer jag kör med. Tunga vikter, mycket egen kroppsvikt, stabilitet och funktionell träning.

Bosu.
Detta är ett redskap som jag använder till nästan allt. Jag vänder den upp- och ner (alltså den runda delen ner) och står på den i alla mina övningar med fria vikter och knäböj. Jag använder den även till att skapa ostbilitet i magövningar som plankan och ”vindsurfaren”.






Pilatesboll. Perfekt redskap att göra crunches på. Och jag gör alltid mina utfallsövningar med den bakre benet på bollen. Jag kör aven övningar som liggande fransk press och bröstpress på bollen. Se till att ha rak rygg och anspänning i mage och rumpa.


Medicinboll. En tyngdboll och finns i massor av olika vikter. Funkar perfekt istället för hantlar och kan användas till roliga kastövningar. Jag använder även en liten boll att ha mellan knäna i mina knäböj.

Hantlar. Jag är hopplöst förälskad i mina hantlar och jag använder dem i stort sett till allt. Och det ska vara tungt.







Kettleball. Samma funktion som en hantel fast med ett handtag som gör det lättare att köra funktionell styrketräning med rörelse.




Skivstång. Jag kör marklyft med skivstången. Och ibland skivstångscurl och drag till hakan.







Viktväst. Jag kör mina power walk med min 10-kilosväst. Jobbigare och roligare. Och säg att du väger 100 kilo, då förbränner du 10 procent mer med väst än utan.







Cable cross. Den enda maskinen jag använder på gymmet. Jag kör sittande rodd, latsdrag, chins, blottaren och knäböj.









Hopprep. Bra för allt. Kondition, styrka och koordnination. Jag kör pulshöjande styrketräning med hopprepsintervaller mellan varje styrkerep. Perfekt på semestern då det tar noll plats i resväskan.






Pulsklockan. Som att ha en PT på handleden. Talar om din puls och om du verkligen kör tillräckligt hårt. Även kul att se statistik efter passet. Viktigt dock att verkligen ta reda på din maxpuls för klockan kör enligt en formel som sällan stämmer (särskilt inte för tjejer) och ta kalorimätaren med en liten nypa salt.




Yogamattan. Jag kör sällan yoga men mattan är skön att ligga på under stretch och avslappning.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kör man rodd i en cable cross? Och var sitter du?

Desiree sa...

Kul att få se dina träningsredskap. Jag köpte faktiskt ett hopprep i mellandagarna. Billigt, tar ingen plats och nyttigt. Bosun gillar jag verkligen. Hade inte testat den innan jag flyttade hit och började på gymmet här men nu är det en klar favorit. Hantlarna gillar jag också mycket. Jag älskar mina nya snygga armar jag fått genom dessa.

Em Löfgren sa...

oj vad mycket bra grejor du kör med! vad mycket tips man fick!!

Anne sa...

Vilket fint och inspirerande collage. Jag vet att du ju pratat mycket tidigare om (och tipsade mig) om att man kan träna styrka utan en massa maskiner (jag inbillade mig nog tidigare man behövde maskiner för att träna bra styrka...). Jag har pilatesboll, hantlar (i olika vikter), hopprep och min egen kropp förstås - det funkar utmärkt träna hemma också med bara de redskapen.

Sporty Spice sa...

Anony,. Jag drar dit en bänk och fäster två handtag i det nedre fästet. Det gär även att köra stående rodd enligt samma princip.

Desiree. Hopprep är bäst!

Emelie. Ja, det är bra grejer. Om du ska investera i en sak tycker jag att du ska satsa på Bosun. SÅ bra!

Anne. Egentligen behöver man bara sin egen kropp och lite fanatsi.

Anonym sa...

Tusen tack för klarläggandet. Kettleball har jag aldrig sett. Håller man på med sånt i Sverige också?

Anonym sa...

Det där du skrev om att ta kaloriräknaren på pulsklockan med en nypa salt, menar du då att den visar för mycket eller för lite? Jag vet nämligen inte min maxpuls så jag har kört efter den automatiska formeln.

Em Löfgren sa...

okej! ja det kanske vore nåt! men jag är även riktigt sugen på en viktväst!!

Sporty Spice sa...

Caroline. Jag vet faktiskt inte om det finns i Sverige än. Kanske på kampsportsklubbarna?

Hälsosam. Det jag menade var att man ska se kaloriberäknaren som en uppskattning av de man förbränt, det är inga exakta siffror. Du kan räkna ut en ungefärlig maxpuls genom att ta 220 minus halva din ålder (den automatiska formeln brukar vara 220 minus ålder och den passar på män och inte kvinnor) och sedan ställa in den nya siffran manuellt på din pulsklocka. Men det är fortfarande en formel och inte exakta siffror. Vill du veta exakt måste du göra ett maxpulstest på ditt gym (med pt).

Emelie. Jag älskar min viktväst. Se till att köpa en med bra spännen som avlastar på höftbenet och vadderade axelband. Satsa på kvalitet och lägg hellre några extra hundralappar.