torsdag, januari 17, 2008

Kelltlebell

Jag fick så många frågor om kettlebell så jag tänkte att det var lika bra att lägga ut en liten filmsnutt. Bortse från att den är ganska B och att filmaren verkar mer intresserad av den enda tjejens bikiniklädda rumpa. Själv kör jag med två olika tyngder (25lbs och 35lbs) och man kan göra massor av typer av övningar som axlar, armar, biceps, triceps, rygg, ben, mage, olika typer av press, ryck och stöt. Eftersom att kettlebellen, till skillnad från en hantel, inte är centrerad i handen så blir fler stabiliseringsmuskler aktiverade. Dessutom är de flesta övningar helkroppsövningar och alltså mer funktionella.

7 kommentarer:

Anonym sa...

ser lite skojigt ut med kettlebell! Skulle vara kul att testa!

Anonym sa...

Några såna övningar måste jag göra med en kettlebell nästa gång på gym...provade sist ett annat tips från dig, stå på en balansplatta när jag tränade bl a triceps. Svettigare och ännu roligare o träna nu när jag lägger till såna tips! Jag gillar träningsbloggar som verkligen får mig att vilja gå o svettas på gymmet, och din blogg är en sådan! Tack för all inspiration!

Sporty Spice sa...

Bille. Ja, det är ASKUL! Videon är dock lite "fjollig" tycker jag, det är tuffare än det ser ut. =)

Theresia. Vad roligt att du testat att köra tricepspress stående på balansbräda. Man kopplar verkligen in en massa muskler, ben, mage, rygg. Du kan även köra biceps och axelpress på brädan. Roligt att du finner inspiration på min blogg! Kör hårt!

Anonym sa...

ska tvinga chefen att köpa in en sån och en bosu. haha =) alltid kul att testa nya saker. Kanske skulle man köpa en bikini också att träna i ;)

Anonym sa...

hej! jag är en trogen läsare som nu har en fråga! snälla kan du inte skriva ett inlägg om proteinpulver? om hur/var/när/varför/vilket! tycker man ser överallt att folk häller i sig det, även folk på riktig amatör nivå. jag skulle gärna vilja mer om varför? vad har de för effekt? vad är det bra för? när ska man ta det? finns det olika? vad ska man välja? om man vill gå ner i vikt ska man verkligen äta det då? Så tacksam för svar, om du har tid och lust!

Anonym sa...

Ville bara kort säga tack för en riktigt bra och inspirerande blogg!

Annika sa...

OK, det där ser ju spännande ut...
Undrar om det finns på mitt gym? Ska kolla...
Och du, vilken blå himmel ni hade igår...Här vräkte snön ner igår, hela dagen. Ni kanske får den idag?