onsdag, januari 23, 2008

Fråga Sporty - Protein

Hej! Jag är en trogen läsare som nu har en fråga. Snälla kan du inte skriva ett inlägg om proteinpulver? Om hur, var, när, varför och vilket. Tycker man ser överallt att folk häller i sig det, även folk på riktig amatörnivå. Jag skulle gärna vilja mer om varför? Vad har de för effekt? Vad är det bra för? När ska man ta det? Finns det olika? Vad ska man välja? Om man vill gå ner i vikt ska man verkligen äta det då? Så tacksam för svar, om du har tid och lust!
/Siv

Hej Siv! Till att börja med vill jag bra göra klart protein är protein. Bara för att det säljs i koncentrerad pulverform innebär inte att det plötsligt har fått magiska krafter. Och anledningen till att välja att dricka proteindrinkar kan vara antingen att man vill gå upp i vikt och bygga muskelmassa – eller att man vill gå ner i vikt utan att tappa muskelmassa. Och när man tränar hårt är det upp till 2 gram protein per kilo kroppsvikt man bör få i sig. Men oavsett hur mycket pulver och man petar i sig – slarvar man med maten i övrigt kommer effekterna att utebli. Proteinpulver ska ses som ett tillskott och inte som en bas.

De två vanligaste proteinsorterna är vassle och kasein och de har olika egenskaper. Vassleprotein (Whey Protein) tas upp snabbt och höjer insulinnivåerna vilket ökar muskeluppbyggnaden – alltså ett bra protein i samband med träning. Tas vassle vid andra tillfällen kan det istället öka fettlagringen. Kaseinprotein tas upp långsamt av kroppen och är istället bättre lämpat att ta som komplement till mellanmål eller kvällsmål. Det pratas ibland om farorna att äta för mycket protein, att man kan drabbas av lever- eller njurskador. Men det krävs stora mängder så det är inget man, om man i övrigt är frisk, behöver oroa sig för.

Själv rör jag ner en skopa vaniljproteinpulver i min frukostgröt och jag tar även vassleprotein tillsammans med kreatin före och efter hård styrketräning (så kallad näringstiming). Direkt efter passet ser jag även till att få i mig snabba kolhydrater i form av riskakor. Proteinpulver fungerar även som en räddare i mellanmålsnöden de dagar då jag är på språng och helt enkelt inte hinner med något annat. Det jag tycker att du ska göra är först och främst att tänka igenom vad som är målet med din träning. Och utefter det se om proteinpulver är något du behöver komplettera med. I de allra flesta fall är riktigt mat tillräckligt. Bra proteinkällor från vanlig mat är: fågel, fisk, kött, mjölkprodukter, ägg och kikärtor.

Värdelöst vetande: Protein kommer från latinets ”proteios” som betyder ”av första ordning”. Det hörs ju på namnet att det är ett viktigt och nödvändigt ämne.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för pedagogisk förklaring. Tror att detta är första gången jag verkligen fattat vad som är vad.

Em Löfgren sa...

oh tack nu börjar till och med jag hajade detta med proteinpulver !=)

Anonym sa...

tack för ditt svar!
så, om jag förstod det rätt, jag som tränar en del styrka och inte vill gå upp i vikt, snarare ner ska hålla mig till kasein?! men jag kan även skippa pulver helt om jag ser till att få i mig tillräckligt mycket protein från mat?!

Terese sa...

Du är bara bäst. Det är alltid bra att fräscha upp sina kunskaper. Känner att det är alldeles för lätt att glömma sådant man tidigare vetat.

Och älskar man inte värdelöst vetande??? - av första ordning, det ska jag komma ihåg.

Sporty Spice sa...

Bea. Kul att du fattat galoppen nu. =)

Emelie. Perfekt!

Siv. Du står dig förmodligen mycket bra på riktig mat. Styrka i sig är toppen (i kombination med kondition) eftersom muskler kräver mer energi och ökar förbränningen. Kör hårt och ät rätt!

Terese. Visst var det ett bra värdelöst vetande. Kul!

Anonym sa...

Hej! Du skriver i ditt inlägg om protein att man ska få i sig 2 gram protein för varje kilo man väger när man tränar hårt. Jag har hört detsamma men har aldrig förstått om jag ska få i mig så mycket under hela dagen om jag tränat eller i proteinshaken jag tar direkt efter träning? Tacksam för svar!

P.S. Tack för jättebra förklaring!