onsdag, maj 09, 2007

Uteblivna reslutat II

Det blev många frågor på mitt inlägg om Uteblivna resultat. Flest frågor gällde kosten. Kanske inte så oväntat. Saken är den att allt man stoppar i munnen spelar roll. En extra smörgås till frukost. Två sockerbitar i kaffet. En bulle på morgonfikat. En glass efter lunchen. En kaffe latte efter jobbet. En chokladbit på väg hem från mataffären. En coca cola eftersom man blev så törstig av chokladen. En macka innan middagen eftersom att man var så hungrig. Provsmakningar vid spisen när man lagar mat. En macka till innan läggdags eftersom att man åt lite så middag (på grund av chokladen och mackan). Detta som jag räknat upp kan tyckas som obetydliga småsaker men sammanlagt snackar vi om nära 1 000 kalorier. Dessutom är det övervägande näringsfattiga, sockerstinna och fettbombs-kalorier.

Vill man nå resultat måste man dessvärre sluta ”unna sig” saker i tid och otid. Äta något gott kan man visst göra. Men inte varje dag. Det man äter sällan (en gång i veckan) spelar inte så stor roll. Det man äter ofta spelar jättestor roll. Och har man ätit bra hela dagen duger det inte att tänka att ”nu kan jag ju unna mig ett par bullar för att jag har varit så duktig hela dagen”. Eller att efter ett träningspass tänka ”den här chokladkakan har jag minsann gjort mig förtjänt av”. Det är sådant tänk som saboterar dina möjligheter att se och nå resultat.

Mitt bästa tips är att börja föra kostdagbok. Skriv ner vad du ätit direkt annars är det lätt att ”förtränga” det. Skriv ner precis allt du äter och dricker, allt du stoppar i munnen ska skrivas ner i kostdagboken. Sluta ljug för dig själv om vad du äter. Du skulle väl aldrig ljuga rakt upp i ansiktet på någon du tycker om så varför göra det för dig själv? Skriv gärna ner tidpunkten också så ser du om du äter för sällan. Och ett annat tips är att skriva ner varför du ätit. Var det verkligen hunger eller var det något annat? Var du stressad, arg, ledsen, glad eller uttråkad? På så sätt får du reda på vad du äter, när du äter och varför du äter. Är du inte en fena på att räkna ut kalorier, kolhydrater, protein, fett och energiprocent rekommenderar jag att du använder dig av något uträkningsprogram. Det finns flera bra på nätet men jag rekommenderar Hälsovakten (gratis att testa i en vecka). Kostskolan är helt gratis och också bra (klicka på "testa ditt kaloriintag").

Jag återkommer snart med Uteblivna resultat III och då snackar vi träning, vikten av fokus och att chocka kroppen i form.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Precis så som du beskriver det gör jag. Äter små saker som jag inte trodde spelade någon roll men om jag tänker efter blir det ganska mycket onödigt på en dag. Att små saker kan bli 1000 kalorier trodde jag aldrig. Du har fått upp mina ögon och det ska du ha stort tack för.

Anonym sa...

Hej Misstänker att du har farligt rätt och att mpnga många gör så där! "Äh det var ju bara en halvmacka, eller en tugga, eller en liten kaka..." man tror inte det spelar nån roll! Men det gör det! På fredag ka jag ner på stan och inhandla en bok att föra kostdagboken i !=)

Sporty Spice sa...

Helena. Roligt att höra att mina ord öpnat dina ögon. Lycka till!

Emelie. Jag kan rekommendera Fitnessförlagets Kostdagbok av Camilla Porsman och Fredrik Paulún om du ska köpa en med färdiga tabeller. Den kostar kring 150 kronor. Förutom tabeller står det massor av bra fakta som grundkunskaper om kost, hur du räknar ut ditt energibehov, portionsskola och massor av mått- och vikttabeller. Varje dag har även en ruta för "mättnadskänsla" och plats för egna kommentarer. Så vill du föra kostdagbok på allvar är det väl investerade pengar. Jag älskar min. Samma förlag har boken Fitnessförlagets träningsdagbok och den är superbra.

Anonym sa...

märker själv att jag börjat slarva med maten senaste veckorna. mackor och fil istället för riktig mat och sen småätande. borde nog testa skriva ner vad jag stoppar i mig jag också...

Sporty Spice sa...

Jonna. Slarv med mat leder ofta till småätande (eftersom att man inte står sig lika bra på lite filmjölk som riktig mat). Att skriva ner är det klart bästa sättet att verkligen ta reda på vad man äter. Men det kräver att man är ärlig mot sig själv och inte råkar "glömma" att skriva ner onyttigheter och småätande.

Puma sa...

Vilken cliff hanger!! :-) Vill ju läsa mera nuuuuu!

Sporty Spice sa...

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Fast själv är jag ju lika otåligt lagd som du och brukar säga den som väntar på något gott väntar alltid för länge. =) Jag ska skriva mer snart. Lovar.

Anonym sa...

Jag har precis börjat träna själv och försöker äta rätt, ibland äter jag ngt extra och tänker men äsch jag ska ju iaf träna bort det/den imorn. Fast jag tränar inte för att gå ner i vikt, utan bara bli lite mer slimmad. Förstörs det av allt småätande då med? Eller går det att träna bort celluiter på låren osv ändå? Tack för din blogg iaf! Man känner sig ofta lite vilsen i träningsdjungeln då det mesta som skrivs verkar riktiga sig till redan inbitna..

Sporty Spice sa...

Emma. Kul att du har börjat träna och äta rätt. Om du äter något extra ibland gör det absolut ingenting. Men du bör kanske se efter hur ofta du äter det där lilla extra. Är det dagligen kommer det tyvärr att påverka dina resultat. Oavsett om du vill tappa i vikt eller bli mer slimmad som du säger (vilket du blir om du tappar i fettvikt och lägger på dig muskler). Äter man massa extra och tänker att det där kan jag träna bort hamnar man ju på plus minus noll. Du förbränner kanske kanelbullen men hade du inte ätit den hade du tagit av befintligt kroppsfett. Lycka till och hör av dig igen om du behöver hjälp och peptalk!