torsdag, januari 24, 2008

Fråga Sporty - Bli av med plufsig mage?

Hej Sporty! Ville bara först säga att jag älskar din blogg. Du är alltid så inspirerade och får mig på bra träningshumör. Jag har en fråga gällande min mage. Jag har gått ner nära tjugo kilo under de senaste två åren och är numera normalviktig. Det känns som en otrolig seger och jag mår så bra. Det enda är att jag trots att jag är relativt smal på övriga kroppen fortfarande har en plufsig mage. Det är en ring av fett som bara vägrar försvinna. Jag har hört att om man en gång varit överviktig är det omöjligt att bli av med allt fett. Är det sant? Är det kört för min del? Tacksam för svar och hjälp.
/Carolina

Hej Carolina! Till att börja med, stort grattis till din viktnedgång. Bra jobbat! Och som du säkert märker är det de där sista små envisa kilona som är tuffast att bli av med, och i ditt fall sitter de runt magen. För att svara på din fråga tänker jag först reda ut vad fett egentligen är. Till att börja med – fett är en förutsättning för att vår kropp ska fungera och vi ska överleva. Fett är en speciell typ av vävnad och den största delen av fettet är underhudsfett (en fettreserv mellan huden och musklerna) men fett kan även bildas runt våra organ (vilket ger ölmage). I genomsnitt har vi 50 miljarder fettceller och vi har två olika typer av fett, det vita och det bruna. I stort sett kan man säga att de vita fettcellerna lagrar fett medan det bruna bränner fett vilket genererar värme. När man går upp i vikt blir fettcellerna fler och större. En del forskare säger att gränsen går vid 15 kilos övervikt, att det är då de befintliga fettcellerna börjar dela på sig, bli fler och även få fler receptorer (dvs bli mer mottagliga). Så dessvärre stämmer det att har man en gång varit överviktig är det svårare att gå ner i vikt. Men det är inte omöjligt - det är bara lite svårare och du måste jobba extra hårt och målmedvetet. Som du säkert redan vet går det inte att punktförbränna fett så att göra en massa situps kommer inte att hjälpa dig att bli av med din mage. Däremot är styrketräning perfekt för dig då du bygger muskler som i sin tur kräver mer energi och ökar din förbränning dygnet runt. Du bör köra detta minst tre gånger i veckan och i kombination med tuffa konditionspass. Sedan är kosten även jätteviktig för din viktnedgång och förbränning. Du ska äta var tredje timme och se till att få i dig protein, bra fett, långsamma kolhydrater och fibrer. Tänk även på att stressa så lite som möjligt och sov åtta timmar per natt. Och sist men inte minst. Detta är ingen kortsiktig mirakelkur utan en långsiktig satsning. Hör av dig till mig om du behöver mer hjälp, mitt program PT & Diet Coach Online kan kanske vara något för dig? Och fram till den sista januari har jag dessutom 10 procents rabatt för alla mina bloggläsare. Lycka till och kör hårt!

3 kommentarer:

Em Löfgren sa...

älskar denna nya grej du har! att du svarar på folks frågor, så genomgående och öppet på bloggen så alla kan läsa! även om det inte riktigt är ens egna frågor så lär man sig massor och får en massa tips och idéer! =)

Anonym sa...

Tack för ditt svar på min fråga! Så bra skrivet så att även en sån som jag fattar. Så jag har alltså fler fettceller och måste jobba hårdare än smala tjejer för att få platt mage. Lite surt men bra att veta. Inget blir ju hjälpt av att lura sig själv eller skylla på massa annat. Jag ska fundera på om jag ska anlita dig som min pt, tror att jag behöver mer hjälp med kosten och träningsövningar.
Tack!!!

Sporty Spice sa...

Emelie. Kul att du uppskattar min nya "frågespalt". Arkivet ligger ute så att man kan läsa tidigare frågor.

Caroline. Ja, det är lite surt och orättvist. Behöver du mer hjälp med kostprogram och träningsschema är det bara att du hör av dig! Kör hårt!