måndag, maj 07, 2007

Uteblivna resultat?

Jag har diskuterat här och på andra bloggar om uteblivna resultat. Många tycker att de äter rätt, tränar ofta och ändå händer det ingenting varken på vågen eller på muskelfronten. Det hände mig för några år sedan då jag tränade med världens bästa PT, Omid Dadary. Då tvingade han mig att rannsaka mig själv och verkligen vara smärtsamt ärlig. Var det verkligen så att jag inte slarvade alls med kosten? Åt jag så där nyttigt och bra som jag trodde? Var jag verkligen fokuserad och målinriktad under mina träningspass (utan fokus kan man träna tills svetten sprutar utan att nå de där riktigt bra resultaten). Jag skrev kostdagbok och analyserade min träning. Det visade sig att jag nog körde lite för mycket lågintensiv konditionsträning när det förmodligen var högintensiv som behövdes. Och jag hade kanske kört samma sorts vikter under en längre tid och kroppen hade vant sig vid dem. Och jag åt inte två lagade mål mat om dagen. Det slank ner mackor till lunch, gröt till middag och annat slarv när det var stressigt på jobbet. Det var som en väckarklocka att se allt på pränt. Jag som trodde att jag gjorde allt rätt. Så det var bara att bita i det sura äpplet. Uteblir resultaten gör man förmodligen något fel.

Så känner du att dina resultat lyser med sin frånvaro? Då tycker jag att du under en veckas tid ska skriva kostdagbok (och inte försöka äta extra hälsosamt just den veckan för då säger kostdagboken dig ingenting - och skriv ner det du ätit direkt annars "glömmer" man det) och börja föra träningsdagbok. Och kanske det viktigaste av allt. Sätt dig ner och formulera dina mål. Vet man inte var man ska är det jättesvårt att komma fram.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Men hur ska man kunna skriva kostdagbok om man inte har en aning om hur mycket kalorier och sånt maten inehåller då?

Anonym sa...

håller med. det är mycket smått man inte tänker på. är själv ganska slarvig ibland ;)

Sporty Spice sa...

Minna. Jag använder mig av Hälsovakten fast det kostar 800 kronor per år och det är kanske inte alla som tycker att det är värt dem pengarna. Men de har en demoversion som man får testa gratis i sju dagar. Sajten är klart den bästa (enligt mig) och du får reda på allt. Kcal, kolhydrater, protein, fett, fibrer, vitaminer, mineraler, energiprocent. Kolla på:
www.nutris.com/halsovakten

Annars kan jag rekommendera gratissajten Kostskolan (som drivs av Henrik Ryman, delägare på restaurang Kalori). Kolla in: www.kostskolan.se och klicka på "testa ditt kaloriintag".

Cizzi. Jepp, det är lätt att "glömma" eller "förtränga" skräpmat man stoppar i sig. Med en kostdagbok får man svart på vitt vad man egentligen äter. Fitnessförlagets Kostdagbok av Camilla Porsman och Fredrik Paulún tycker jag är bra. Finns i de flesta bokaffärer och kostar kring 150 kronor.

Anonym sa...

Ska verkligen använda mig av ditt tips! Men det blir nog till att nhandla "Hälsovakten" och en matvåg först! men det ska väl gå att ordna, men även innan kan man ju skriva på ett ungefär för att få en första överblick iaf! Bra tips du ger!

House Of .... sa...

förlåt för min totala okunskap men varför är det så illa att äta gröt till middag?

Sporty Spice sa...

Ingela. Gröt är jättebra mat. Som frukost. Och visst funkar det som nödlösning ibland till lunch eller middag. Men den innehåller knappast alla näringsämnen man behöver. Lunch och middag ska bestå av lagad mat: fisk, kött, quorn eller kyckling, massor av grönsaker och kolhydrater i form av råris, fullkornspasta, bulgur eller vad man nu föredrar.

Sporty Spice sa...

Emelie. Kul att du gilar mina tips. Hälsovaktens demoversion är asbra och funkar precis som den du senare köper. Så testa först innan du börjar betala så att du vet att den verkligen passar dig och dina behov. Du kan föra kost- och träningsdagbok där så den är verkligen heltäckande.

Anonym sa...

Tack för tipset. Ska genast kolla in hälsovakten =)

Monica sa...

Hej Petra, ajajaj, så att gå runt att tänka att lite extra glass eller en macka inte spelar någon roll är alltså fel...hmmm, jag har ju bara så svårt att hålla mig ifrån allt det där, men samtidigt så undrar jag varför resultaten uteblir. Bra ide med kostdagbok, ska försöka hålla lite koll på vad jag slänger i mig :)

Sporty Spice sa...

Therese. Ja gör det. Och som sagt, att testa i en vecka är gratis.

Monica. Allt man stoppar i sig spelar dessvärre roll. Det man gör varje dag spelar JÄTTESTOR roll. Det man gör sällan, typ en gång i veckan, spelar inte så stor roll. Men är det resultat du är ute efter måste du nog tänka om lite vad gäller extra mackor och glass. Sådana sug beror oftast på att man äter för lite och för dålig mat. Typ överhoppad frukost leder till fikasug klockan nio. Dålig snabblunch och inget mellanmål leder till att man äter massor till middag. Och kanske mackor innan läggdags. Börja att skriv kostdagbok och planera dina måltider. Frukost är ett måste. Lunchlåda är bäst (så slipper du fet restaurangmat). Två mellanmål (en frukt och lite fettfri youghurt med sockerfri müsli eller en fullkornssmörgås med kalkon och gurka) och lagad mat till middag. Blir du sugen på kvällen försök att äta ngt litet utan kolhydrater, typ några skivor kalkon, en proteindrink eller en äggvita. Testa Hälsovakten som jag tipsat om så får du en bra översikt på det du äter.

Puma sa...

Du levererar kvalitetstips som så ofta förr - toppen! Jag måste nog rannsaka mig själv lite mer jag med!!

Sporty Spice sa...

Puma. Det kan vara nyttigt att se sig själv i vitögat ibland. Man gör så mycket småsaker som man inte tänker på. Dessutom tycker jag att det är kul - framför allt att föra träningsdagbok - för då ser man ju sina resultat och blir peppad av det.