fredag, januari 04, 2008

Tröttattack

Ibland händer det. Man liksom bara kör helt slut på sig själv, det blir tvärnit, soppatorsk och ”ledsen bruden, men stora delar av det här systemet stängs ner nu”. Jag är just hemkommen från en härlig power walk med 10-kilosviktvästen (som Knickedicken förövrigt tycker ser ut som en skottsäker väst). Skön musik i iPoden och bra tryck i stegen. När jag kom hem visade pulsklockan på 1 timme och 25 minuter och dryga 500 brända kalorier (jag programmerar om klockan när jag går med västen, alltså plus tio kilo, därav den höga siffran). Jag hann precis sätta på kaffe, ta mina BCAA-kapslar och sjunka ner i soffan då det slog till. Jag blev bara sååå trött. Hela kroppen blev som en lealös klump och jag fick kämpa för att hålla ögonlocken öppna. Fast man får se det positivt. Jag har bränt en massa, därav den plötsliga tröttheten. Det är bara att låta kroppen återhämta sig en stund, ladda med lite snabba kolisar, dricka starkt kaffe och ladda om. För jag har ett pass kvar – styrka I med hopprepsspurter. Hej och hå! Ja, ja, man får väl gå på vilja helt enkelt. Och tänka på hur skönt det är efteråt.

Jag har lagt till ännu en liten rubrik här i högermarginalen. Denna gång är det ”Fråga Sporty”. Scrolla ner en bit (under Prenumerera på Sporty) så hittar ni den. Här kan ni maila in era frågor och funderingar kring träning och kost så svarar jag här på bloggen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är lite nyfiken på din väst. Vad gör den för "nytta" och hur mycket kostar den? Jag funderar på att köpa viktmanchetter men väst är kanske smidigare?
Kul med Fråga Sporty, jag har en fråga som jag mailar till dig nu. Får man vara anonym (alltså inte till dig men att du inte lägger ut mitt namn på bloggen)?

Trevlig helg!

Sporty Spice sa...

Mimi G. Viktmanchetter skulle jag INTE rekommendera då de sliter onödigt på leder (både hand och fot). Väst är däremot toppen, se till att köpa en med mjuka vikter och bra passform (det ska gå att dra åt ordentligt så att mycket vikt avlastas på höftbenet) och vadderade axlar. De finns i olika prisklasser men var inte dumsnål - satsa på kvalitet.

Såklart att du får vara anonym på bloggen. Ser fram emot din fråga och trevlig helg på dig oxå.

Anne sa...

En fråga (kanske jag borde maila den istället?).
Rekommenderar du viktväst eller stavgång (och ingen viktväst).
Eller kanske viktväst OCH stavar samtdigt?
Vad ska jag satsa på, stavar eller viktväst?

Anonym sa...

Tusen tack för julkortet. Vad snälla ni är!

Anonym sa...

Du får ju i alla fall vila efteråt =)

Sporty Spice sa...

Anne. Börja med en sak. Kör på med tex stavar ett tag. Sedan när du känner att du behöver en utmaning eller öka på intensiteten kan du sätta på västen. Ta det dock lugn i början. Har du både stavar och väst kan du ju variera din träning genom att köra antingen eller.

Caroline & Johan. Tack själva för supersnygt kort! =)

Cizzi. Ja, det fick jag. Somnade faktiskt i soffan klockan 20.00. Haha.

Annika sa...

Viktväst...nu fick man ngt nytt att tänka på...
Vilken powerwalk, girl!!! Jag kan slänga mig i väggen, alt. bli inspirerad :-)
KUL med fråga Sporty!!!

Sporty Spice sa...

Annika. Viktväst är ett bra redskap när man är träningsvan och vill utmana sig själv. Bäst är att ha den när jag går mina pw:s på stranden. Jobbigt värre att gå i sand. =)