onsdag, januari 09, 2008

Se bra ut naken

Få kvinnor är nöjda med sina kroppar. Det är alltid något fel. Något som putar ut eller som veckar sig, något som är för stort eller för litet. Och det är så sorgligt att så många lägger så mycket tid på att tycka illa om sig själva. Vi strävar efter att se ut som de airbrushade modellerna i tidningen och på tv bombarderas vi med budskapet att vi inte duger som vi är i och med alla gör-om-mig-program. Men här i USA har ett nytt program kommit som har en helt ny inställning. Ett program som kanske, kanske, kanske kan förändra några kvinnors syn på sina kroppar. Jag pratar om ”How to look good naked” med Carson Kressley. Hela programmet går ut på att ändra kvinnans inställning, att få henne att inse att hon är vacker och duger som hon är (jag kan visserligen tycka att några av dem skulle må bra av att gå ner nååågot kilo i vikt - men av hälsoskäl och inget annat). Visst får hon smink- och klädtips, det är ju Carson for crying out loud, men de riktar in sig på att framhäva det som är bra mer än att dölja det som är mindre bra. Det som förändras är självbilden och den dåliga självkänslan. Bor du i Staterna kan du kolla in programmet på Lifetime, fredagar 9/8c (och har du Comcast On Demand kan du kolla när du vill). Bor du inte här kan du kolla in programmet på webb-tv (vet ej om de kommer att lägga ut samtliga program med premiäravsnittet ligger ute plus att det finns massa annat kul att läsa). Och här är mitt nya favoritcitat:

“Zero is not a size - it’s a warning sign”.
Carson Kressley

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vill bara säga att det där med att hoppa hopprep mellan styrkeövningarna var en otroligt bra ide. Jisses vad det får upp pulsen. Men det märks att det inte var igår man hoppade hopprep, får nog öva ett tag till innan jag klarar dubbelhopp och hopp i kors.

Em Löfgren sa...

och var det inte Carson som levererade det sköna citatet nån gång i fab 5 : "It's not Brad- But it's not bad"! =)

Anonym sa...

Trevligt! Hoppas nån slänger upp det på bitmetv sen då :)

Jossan sa...

Tänkt om alla slutade lägga energin i en massa negativt tänk, vad mycket energi det skulle finnas över då till en massa annat skoj=)
Vill oxå se det programet...
//Jossan

Puma sa...

Samma koncept kördes här hemma i höstas (eller om det var våras) och var kul i början, men sedan blev det lite enformigt... killen som ledde det kändes lite, ja, vet inte ordet riktigt men jag tycker trinny och susanna i engelska stilakuten (minns inte riktiga namnet) känns bättre... däremot vill jag gärna läsa Jonas Coltings bok som heter nästan likadant, typ se bra ut naken, eller något sådant.

Desiree sa...

Ett sådant program kan nog behövas. Det är ju postivt att det finns. Jag ska ta och kolla in det om jag får tillfälle.

Anonym sa...

Tycker jag känner igen konceptet. Har det inte gått något liknade på femman? Låter bra att förändra en krokig självbild. Men det är heller inte heller fel att korrigera en tokhög övervikt.

Sporty Spice sa...

Maria. Vad roligt att du upptäckt hopprepet. Det är så bra. Pulshöjande, cardio, koordination, styrka ...

Emelie. Haha. Det låter som en klassisk Carson. Han är så fab!

Dessi. Det gör det säkert. Och premniärsvsnittet kan ju ju spana in på webben.

Puma. Tror att mycket hänger på programledaren i sådan här tv-program. Det blir ju lite samma grej om och om igen. Till exempel kan jag kolla på BBC´s You are what you eat trots att det är samma koncept varje vecka (dock inte den svenska för jag spyr på Skipper). Carson är så härlig att jag tror att programmet kan funka. Ett tag.

Desiree. Ja, det är nog en bra motvikt till alla andra gör-om-mig-program där det är fettsugning och ansiktslyft som gäller.

Ruth. Vet att programmet bygger på en engelsk programidé. Har det sänds i Sverige kanske? Och ja, övervikt är aldrig bra i hälosyfte.