torsdag, september 27, 2007

Viktvästfakta

Jag har fått en hel del mail angående min viktväst och vad skillnaden är att träna med den. Säg att du väger 100 kilo och spänner på dig en 10 kilos viktväst och sticker ut på en power walk. Då kan du räkna med att du kommer att förbränna cirka 10 procent mer än utan väst. Jag gick in på ett kaloriförbränningsprogram och knappade in 60 minuters power walk på min vanliga vikt. Sedan lade jag till 10 kilo och då visade programmet att jag kunde förvänta mig att förbränna omkring 54 fler kalorier. Extra styrka i form av benmuskler kommer som en liten bonus.

Jag använder min väst framför allt när jag går power walks eller löptränar på stranden. För min del känns det bättre för knäna att köra västträning på mjukt underlag än på hård asfaltväg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

vilken superbra info! känner att powerwalksen inte ger lika mycket nu som förut, känns det som, men med viktväst kan man ju få lite ny inspiration liksom! vet du var man kan köpa dem och vilken prisklass de ligger på?! något särsklt märke du skulle rekommendera?!

Sporty Spice sa...

Emelie. Viktväst är bra på så sätt. Men står du still är det ytterligare ansträngning som gäller. Löprundor med tuffa intervaller. Du kan köpa viktvästar på välsorterade sportbutiker, de finns från 300 kronor och uppåt. Men satsa på kvalitet framför billigt kap. Det är viktigt med passform, vaddade axlar samt att vikterna är jämnt fördelade och inte skaver.