onsdag, september 12, 2007

New Darling

Min gamla pulsklocka har sett bättre dagar. Skärmen har en spricka (ibland går det våldsamt till på träningspassen) och displayen har börjat blinka. Det är väl glapp någonstans. Så därför tänkte jag att det var dags att uppgradera mig. Och vad kan vara bättre än det allra bästa - det vill säga Polar F55. Den här rackaren är just nu på väg hem till mig. Den gör typ allt. Mäter puls, har konditions- och styrketräningsprogram (förslag på övningar och viktrekommendationer - självklart utifrån det program man själv knappat in), kaloriförbrukning, konditionstest, avslappningstest och självklart kan man ansluta till datorn och föra träningsdagbok. Jag vill ha den nu, nu nu!

14 kommentarer:

Desiree sa...

Cool och snygg klocka. Självklart ska du ha denna med dig på träningspassen.

Anonym sa...

Snygg!!! Men var den inte väääldigt dyr?

Sporty Spice sa...

Desiree. Ja, det blir den nya lilla träningskompisen helt klart.

Carola. Den var billigare här i USA än i Sverige. Såg på Polars hemsida att den kostar 1990 och här gick den på $214 (typ 1500). Inte så farligt tycker jag. Det är ju en investering. Och en roligt sådan!

j sa...

åh, alltid roligt med nya pulsklockor. jag fullkomligt avgudar min, gör träningen mycket roligare!

Anonym sa...

jag har nyss fått min F11 =)

Anonym sa...

Jga har en lite äldre modell, iofs är den riktigt bra. Det enda abret är att den även har den äldre typen av överföring till datorn. Så den biten skulle jag vilja uppdatera lite... Du ska inte testa klockan på en halvmara i gymmet?... Jag funderar på en sådan utmaning själv...

Anonym sa...

F55 - ger den rekomendationer på övningar som känns relevanta och inspirerande?

Kollade på priserna och det känns som att de gått ner en del. (men kan minns jag fel.)

Sporty Spice sa...

Josefina. Ja, allt blir så mycket roligare med en riktigt bra pulsklocka.

Cizzi. Jag läste det på din blogg. Det verkar vara kärlek vid första ögonkasten (och ja, även fast jag inte kommenterar så läser jag din blogg varje dag - blogg.se tycker fortfarande att utlandssvenskar är spam).

Ofelia. Halvmara har jag inte tänkt på men det lär bli en och annan utmaning. Vad jag förstår kan man själv modifiera styrkeövningarna (reps och vikt) så det blir mer personligt. Återkommer när jag fått klockan och har testat den. Och ja, priserna har nog sjunkit. 1500 kronor för deras top of the line fitnessklocka känns billigt. Fast deras löpar-pulsklockor går lös på 4000 (bla varv och mellantider, intervallfunktion) och deras Polar AXN700 för äventyrare (bla grafisk pulskurva, höjd i meter över havet, hastighet uppför och nedför och termometer) kostar 4700.

Sporty Spice sa...

Ofelia. Här kan du läsa mer om F55´s funktioner:

http://www.polar.fi/polar/channels/eng/segments/Fitness/F55.html

Sporty Spice sa...

Polarföljetången fortsätter. =)
Hittade ett program med de övningar som finns i datorn.
Knäböj, vadpress, bänkpress, axerlpress, framåtlutad rodd, hantelrodd, biceps curl, hantelpress över huvudet, ryggresning, utfall, flyes, stående rodd, sitande rodd, kick back, crunches och sit-ups.

Så det ser ganska bra ut, om än väldigt basic.

Sporty Spice sa...

... och här kan du kolla in träningsdagboken de har på nätet (som man kan koppla pulsklockan till). SÅÅÅ mycket roliga funktioner och info (klicka i under Toolkit-fliken). Klicka på "take a test drive". Åååååh!!!

https://www.polarpersonaltrainer.com/frontend/

Petchie75 sa...

Oj, klockan låter ju som en riktig liten dator, jag är förundrad över att en armbandsklocka kan göra allt det där! Förstår att den kommer att vara praktisk för dig.

Sporty Spice sa...

Petra H. Ja, det är en ett litet underverk på armen.

Anonym sa...

Väntar med spänning på en utvärdering. Lät inspirerande med träningsdagbok osv! Ska klicka! um. Min klocka har alla de där sakerna som laps, intevaller mellantider mm.. osv. det därför det är lite "surt" att byta ut den.