fredag, september 21, 2007

Söt frukost

Många frukostflingor ger sken av att vara nyttiga och hälsosamma. Men bara för att det är en kille som löptränar på paketet betyder det inte att de är bra. Många innehåller dolt socker (en sockerbit=4 gram) och för många kalorier. Till exempel innehåller Kellogs Frosted Flakes motsvarande 4 sockerbitar per cup. Här är en liten frukostflingslista (innehåll gäller för 1 cup och mjölk, filmjöl eller yoghurt är inte inräknat). Och detta är några av de "bästa" alternativen ...

Kellogs Special K Low Carb. 125 kcal. 2 gram socker.
Kashi Mighty Bites: 120 kcal. 5 gram socker.
Kellogs All Brand Yoghurt Bites. 150 kcal. 6 gram socker.
Honey Bunches of Oats with Strawberrys. 160 kcal. 11 gram socker.
Special K Fruit & Yoghurt. 160 kcal. 15 gram socker.
Yoghurt Burst Cheerios. 160 kcal. 15 gram socker.
Kashi Go Lean Crunch. 190 kcal. 13 gram socker.
Kellogs Frosted Flakes. 190 kcal. 16 gram socker.

Jämför detta med havregrynsgröt. 145 kcal. 0.9 gram socker.

13 kommentarer:

Petchie75 sa...

Om man nu hittar havregryn - O och jag kollade efter havregryn i affärerna i PR när vi var över i juni eftersom det är min frukostmat sedan mars (mycket stolt, och min skolsköterska till mamma är också mycket nöjd med sin dotter som äntligen äter en ordentlig frukost!) och det var svårt att hitta ngt som inte var "creamed oats" men tillslut hittade vi vanliga hederliga havregryn (jag äter Quaker oats i Belgien).

Sporty Spice sa...

Petra H. Quaker Oats finns här och är min klara favorit. Borde ju finnas i PR också. Om inte kan jag bli din havregrynskurir. =)

Desiree sa...

Kul att du tar upp detta ämne. Jag tycker att när man kolla på de flesta flingpaket så står det 110 kalorier per serving vare sig det gäller branflakes som verkar vara nyttigare eller onyttiga flingor som frosted flakes. Jag har också därför kollat på servingsize som kan variera. Bra med din lista här. Jag får nog också numer kolla antalet gram socker. Flingtillverkarna gör det inte så enkelt för en.

Anonym sa...

ja, jag har alltid föredragit gröt =) osötad müsli funkar också...

Annika sa...

Kan tala om att när min moster och mamma var över o hälsade på så blev dom saliga över Quaker oats havregryn. Dom köpte med sig hem till Sverige. Menade att dom smakade som havregrynen gjorde förr, av allra bästa kvalitet.
Själv klarar jag inte av konsistensen på gröt. Äter knäckebröd med sallad och skinka till frukost.

Anonym sa...

Just socker verkar de inte ha kommit till insikt om här. I Sverige är det ju numera mycket sockerfritt och mer debatt. Här verkar man fokusera på fett. Håller du med Petra?
En annan sak som inte riktigt hör till inlägget, men skriver det i alla fall.
Jag jämförde med en kompis i Sverige som fick graviditetsdiabetes och hur det funkar här. Värden för det är mycket strängare i Sverige än här. Hade min svenska kompis bott här hade hon inte ansetts haft grav.diabetes och inte behandlats på nåt annorlunda sätt. En parentes...men det var det där med sockret igen.

Sporty Spice sa...

Desiree. Ja, det gäller nog all mat. Man måste läsa inehållsförteckningen noga och titta särskilt på hur stor en serving är, ibland är den löjligt liten och det låter som maten är kalorisnål.

Cizzi. Ja, gröt är bäst! Särskilt med en skopa vaniljproteinpulver.

Annika. Ja, det är en och annan som inte tål grötkonstistens. Knäckebröd med kalkon funkar fin fint det med. Lägg gärna till ett ägg också.

Anne. Man kan säga såhär: står det Fat Free på paketet kan man hopa upp och klappa sig på att det är massor av socker istället. Och står det No Suger Added betyder det inte att den är sockerfri utan att den innehåller naturliga sockerarter. Jag tror att en stor del till fetmaepedemin är just fett-skräcken här i USA. Man väljer fettfritt men öser in socker i munnen istället. Diabetesdebatten är intressant. Hemma räknas nog även folk som överviktiga tidigare på vågen än här.

Cecilia sa...

Bra inlägg, jag måste verkligen kolla upp mina flingor (Kellogs aktiv fullkorns flingo). Dessvärre är inte gröt ett alternativ för mig för hur mycket jag än försökt så gillar jag ingen sorts gröt...

Sporty Spice sa...

Cecilia. Ja, gör det. Ofta låter produkten nyttigare än vad den är. Vanliga Brand Flakes innehåller för mycket socker. Pröva och gör egen müsli så vet du exakt vad du får i dig.

Fia sa...

Vanliga Cherios med Kefir över är melodin här i Georgia, tror inte de innhåller något socker, men inser nu att jag inte ens kollat. Måste genast göra det. Jag har ju börjat att motionera (ABSOLUT inte på din nivå!!) men ser på mina kläder att jag nog har gått ner nästan 10 kg och jag mår ju helt klart bättre, men nu till veckan så ska promenaderna utökas med två tennismatcher per vecka. Så jag antar att jag kommer att känna mig en smula "gammal" nu i veckan som kommer ;P

Sporty Spice sa...

Fia. Cherios är ett ganska bra alternativ. Ta grna dem med Best Life-märkningen. Kul att du börjar märka av resultat av din träning och lycka till med tennisen.

Anonym sa...

superbra inlägg!! så lätt att gå på att flingorna är nyttiga bara för de skriver på "super sporty extrem lowfat fruty" och annat intressant på förpackningarna!!

Anonym sa...

Jag kollade mina favoritflingor, och det var inte alls illa jämfört med de flesta andra...
Rice Krispies with Real Strawberries :)

26g carbs
9g är socker

Med Kefir, mums :) Säkert onyttigt som tusan dock...