torsdag, juni 07, 2007

Ännu en mirakelmetod att ignorera

När man trodde att man skulle slippa se sådant här trams så dyker det upp igen. Aftonbladet skriver om fruktbantning. En näringsexpert (?) påstår att man går ner i tre kilo i vikt av att enbart äta frukt några veckor. Såklart att man gör. Man tappar massor av vätska som man går upp direkt när man börjar äta som vanligt. Hon hävdar att det är en urrensande fastning. Men att fasta är faktiskt inte bra alls för kroppen. Det kan faktiskt rubba fettförbränningen och i ren panik och brist på riktig mat omvandlar kroppen all energi som fett. De som testat att fasta säger att de mår så mycket bättre och känner sig pigga. Jo visst, kroppen är ju inne i en svältperiod och måste vara på helspänn och vaken för att orka leta efter mat. Så man tappar alltså falsk vikt i form av vätska och blir fetare rent procentuellt än när man började. Frukt innehåller i princip inga proteiner alls och proteiner är kroppens byggmaterial och sköter transporten av järn och syre i blodet. Utan protein inga muskler. Proteiner kallas för essentiella aminosyror vilket betyder LIVSNÖDVÄNDIGA. Alla märkliga mirakelmetoder är bluff och båg och de funkar inte i det långa loppet!

Frukt är jättebra och gott. Som en del av en varierad och hälsosam kost med långsamma kolhydrater, nyttiga fetter och proteiner. Basta!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Bra sagt Sporty! Jag fattar inte hur folk fortfarande går på sånt där trams. Typ banta och bara äta ägg. Eller bara äta grapefrukt. Så otroligt fånigt och man tror ju at folk är smartare än så men icke. De slutar väl aldrig hoppas på snabba mirakel fast ALLA vet att det är bra kost och träning som är den enda lösningen. Aja baja Aftonbladet som tar in sån skiiit!
/Annica

Anne-Marie sa...

När jag bodde i Stockholm var jag på ett föredrag en gång där ett par personer pratade om att de var frukterianer (vet inte om det hette så men det är det bästa jag kan minnas). De levde på frukt och de påstod att det var den enda rätta vägen. De såg faktiskt inte särskilt friska ut och var otroligt magra. Frukt i lagom doser är både nyttigt och gott men inte att leva på det. Nej tack! Att fasta har aldrig varit något jag varit dragen till. Jag tror att min kropp för det mesta vet vad den behöver och jag är rätt bra att lyssna på den.

Sporty Spice sa...

Annica. Det sorgliga är att ord som "Mirakelbanta" säljer lösnummer.

Anne-Marie. Jo då, det finns frukterianer. Det finns till och med folk som bara äter fallfrukt - att plocka ett äpple är som att döda det. Ja, jösses!

Anonym sa...

Bra rutet! Tänkte samma sak (fast inte på långt när lika välargumenterat och välunderbyggt som du) när jag såg dagnes löp. Dessutom kändes det, eh, unket som en låda fallfrukt från 80-talet.

Hur går det med din PT-licens förresten?

Anonym sa...

Knasigt. Och KRYA PÅ DIG!

Sporty Spice sa...

Kesu. Verkligen som rutten fallfrukt från 80-talet. Det kändes så omodernt. PT-licensen går bra. Teoriprovet är klart och just nu håller jag på med "praktik" med min PT Tony. Som det ser ut är jag klar om några veckor. Sport Nutritionistprovet klarade jag med 98%. Hurra!

Caroline. Tack! Mår mkt bättre nu.

Anonym sa...

Kul! Grattis! Aell done! Det betyder kanske att du också snart kan hjula på engelska? ;)

Anonym sa...

Well done, skulle det såklart stå ...

Sporty Spice sa...

Här ska det hjulas! =)

Anonym sa...

Sporty, du som verkar ha koll på det mesta - hur vet man vad man ska tro på egentligen? Jag har läst om människor som har blivit botade från sjukdommar genom att fasta och de som mår mycket bättre sen de fått rensat kroppen på allting efter en fasta. Är det alltid dåligt att fasta? Och vad gör du för att hålla ditt immunförsvar i toppskick?

Sporty Spice sa...

Ida. Det finns säkert folk som "säger sig" må jättebra av av fasta. Men man måste ifrågasätta sånt man läser. Hur kan det vara nyttigt för kroppen att sluta äta och plötsligt inte få i sig nyttiga fetter (nötter, frön, olivolja) eller proteiner (kycklig, fisk, kött och mejeriprodukter). Att bara dricka juice i en hel vecka är i mina öron lika dumt som att popcorn-banta. Visst, man går ner i vikt men det man tappar är vätska. Allt som låter för bra för att vara sant är det också. Inga mirakelmetoder funkar. Vil man gå ner i vikt ska det ske långsiktigt och inte "fem kilo på en vecka".

Mitt immunförsvar håller jag på topp genom regelbunden styrke- och konditionsträning och en varierad kost med mycket frukt, grönt, magert kött, fisk, nyttiga fetter och långsamma kolhydrater.

Anonym sa...

GAAAAAAAH ÄCKLIGT