fredag, juni 08, 2007

Frisk

Min förkylning har börjat ge med sig. Den började i halsen, gick över till snörvel och igår satte den sig på öronen. Hade ett skumt sus i öronen hela dagen. Men idag är allt mycket bättre. Tror att jag till och med ska gå till gymmet idag. Inga stenhårda intervaller och tung styrketräning utan jag går ut lite lugnt. Tror att jag börjar med en promenix på löpbandet och sen får jag se hur det känns. Ska lyssna jättenoga på kroppen.

Sen undrar jag lite hur mycket jag underskattat vikten av vila. Tror inte att jag vilat så här många dagar i rad (fyra) sedan Hedenhös. Trots att jag vet att man bygger muskler under vilan och att man kan ”vila sig i form”. Men oj vad det har hänt saker i kroppen. Nu vet jag i och för sig att man kan pendla upp och ner i vikt utan att det betyder särskilt mycket men jag har ätit precis som vanligt (lite mer eftersom att det varit himla synd om mig, jag fick till exempel äta glass när jag hade som ondast i halsen) men ändå tappat 1.1 kilo sedan i måndags. Måtten är ungefär de samma men jag har tappat 3 cm runt stussen, 1 cm runt midjan och 1 cm runt överarmen. Men det är inget att oroa sig eller glädja sig för. Antingen är det vätska. Eller så har fett helt plötsligt bestämt sig för att släppa taget. Jag mäter om en vecka igen så får vi se.

4 kommentarer:

Terese sa...

Grattis till viktnedgången. Är lite avundsjuk. Jag kanske också borde lyssna på alla som säger att jag måste vila lite mer - tyvärr så är det lättare att tro att ju mer man tränar, desto bättre resultat får man.

Sporty Spice sa...

Terese. Att gå ner i vikt är inte ett mål för mig. Jag är mer orolig för vad som verkligen hänt, har jag bara tappat vätska eller är det muskler (hemska tanke) eller fett som släppt?

Men vila är viktigt. Delvis därför jag splittar kroppen så att muskelgrupper får vila helt i flera dagar.

Anonym sa...

Även om vila är viktigt har jag aldirg heller vilat såhär länge sen evigheter.. krävs nog att jag är sjuk till det. :( Booring.
Vill börja träna. Är du fortfarande snuvig eller känner du dig helt ok?
Alla säger olika, så jag vet inte när jag vågar köra igen :(.

Sporty Spice sa...

Sofia. Det finns några tumregler. Feber, halsont eller hosta - vila. Snuvig, småhängig - ok att röra på dig. Lyssna på din kropps signaler. Blir du yr, kallsvettig, matt etc ska du gå hem och vila någon dag till. Bara du kan veta och känna efter.