fredag, juni 15, 2007

Min kostdagbok

Jag har fått önskemål om att lägga ut min kostdagbok här på bloggen. Och visst kan jag göra det. Men tänk på att kostupplägget är anpassat efter mig, min träning och mina mål. Och att kosten ser olika ut beroende på om det är styrketräningsdag, konditionsdag, kolhydratdag eller vilodag. Till exempel skippar jag ett av mellanmålen på styrketräningsdagen och dricker istället en protein- och kreatindrink (2,5 gram) innan och efter träningen plus 100 gram riskkakor efteråt. På kolhydratdagen lägger jag till en fullkornsbrödskiva med kalkon till frukost, yoghurt och bär eller fullkornssmörgås vid dagens båda mellanmål, till middag äter jag precis vad jag har lust (det kan vara grillad kycklingfilé med klyftsötpotatis eller restaurangmat inom gränserna och i rimliga mängder) och på kvällen får jag äta 50 gram mörk choklad och en skopa glass om jag vill. Vet jag att det vankas ett glas vin till middagen skär jag ner något på kolhydraterna. Sen undrar du kanske varför jag inte äter någon frukt. Visst är frukt nyttigt men jämför man frukt och grönsaker så vinner de senare med hästlängder och jag vill bara ha det bästa. Men självklart slinker det ner ett grönt, saftigt äpple någon gång då och då. Jag ligger på mellan 1635-1739 kcal per dag och 47E% protein, 35E% kolhydrater, 18E% fett och varje dag dricker jag cirka 3,5 liter vatten. Men som sagt – återigen är detta en kostdagbok framtaget för mig och mina mål.

Frukost
Gröt på ½ dl havregryn, 2 dl kruskakli, 1 tsk hela linfrön, 1 skopa whey protein (vanilj), 10 gram hackade mandlar och kanel.
1 ägg.
Svart kaffe.
Multivitamin, kalciumkomplex, Omega3.

Mellanmål
150 gram low fat cottage cheese.
100 gram morötter.
Vatten.

Lunch
100 gram kycklingfilé.
400 gram grillade sparris och paprikor.
Svart kaffe.
Vatten.

Mellanmål
Äggviteomelett (6 vitor).
30 gram valnötter.
Vatten.

Middag
100 gram tilapiafilé (torskliknade fisk).
500 gram grillade zucchini, champinjoner och ångkokad broccoli.
Svart kaffe.
Vatten.

Kvällsmål
1 proteindrink.
Grönt te.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, frukt som är så smarrigt, skulle aldirg vilja utesluta det ur min kost ;). Tycker det är toppenmat, men som sagt, allt med måtta, skär hellre ner på annat om det skulle va nödvändigt. Meeeen.. smaken är som baken :D!

Sporty Spice sa...

Frukt är både gott och nyttigt! Men får jag välja, och det får jag ju, så föredrar jag grönsaker. Frukt ger enkla kolhydrater och kan påverka fettförbränningen och innehåller fler kolhydrater per gram jämför med grönsaker. Jag utesluter ingenting och ser det inte som att jag skär ner på något utan det handlar om val och vad som funkar bäst för mig och ger de resultat jag vill ha. Jag äter frukt då och då men som vardagsmat är grönsaker nyttigare och mättar bättre.

Anonym sa...

Varför äter du ingen potatis eller pasta till lunch och middag. Och du får ju inte i dig några mejeriprodukter som mjölk, ost eller så. Får du inte brist på kalcium då?

Sporty Spice sa...

Molly H. Jag väljer att få i mig kolhydrater från grönsaker vid lunch och middag. Mest kolisar äter jag på morgonen. Kalcium får jag från keson jag äter som mellanmål plus att jag tar kalciumkomplex vaje morgon.

Anonym sa...

Hur ofta har du kolhydratsdag resp. styrekträningsdag? Ser väldigt nyttigt ut.

Sporty Spice sa...

Emelie. Jag har en kolhydratdag i veckan (ibland blir det faktiskt två). Styrketränar gör jag tre-fyra dagar i veckan.