fredag, juni 01, 2007

Blomsterspråket

Jag fick en bukett röda rosor av Knickedicken när han kom hem sent igår kväll efter en brandutryckning. Bara lite på kul googlade jag ”blomsterspråk” eftersom att jag får blommor ganska ofta från Mr Right. Röda rosor betyder ”jag älskar dig”, lila är mer frågan ”älskar du mig”, gula står för ”jag hoppas att kärleken mellan oss ska vara för evigt”. Jag älskar vita rosor men vet inte om jag vill få några eftersom att de betyder ”jag älskar dig platoniskt”. Jag har ju fått egenhändigt plockade lila och blå syrenbuketter och det betyder ”du är min stora kärlek” respektive ”du är viktigare för mig än allt annat på jorden”. Inte för att jag tror att Knickedicken vet om allt detta. Men ändå.

Sen hittade jag en länk till rosenspråk och om hur olika antal rosor i buketten betyder olika saker. 1: Du är mitt allt. 2: Låt oss resa bort tillsammans. 3. När får jag träffa dig igen? 4. Jag ser upp till dig och är dig tacksam. 5. Jag gör vad som helst för dig. 6. Jag tvivlar på ditt ord. 7. Jag älskar dig. 8. Jag förblir dig trogen intill döden. 9. Jag vill vara ensam med dig. 10. Vill du gifta dig med mig? Ni kan ju räkna hur många rosor som finns i min bukett …

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad fina. Din pojkvän är världsns gulligaste verkar det som *suckar lite avundsjukt*. Och är det inte 10 rosor i buketten!!!???

Anonym sa...

Right! Here we gooooo....
Förresten: Kunde du se vad blåklint står för på blomsterspråket? (Det har alltid varit min älsklingsblomma)

Sporty Spice sa...

Cia. Inte ett ord om blåklint. Har för mig att någon till och med sagt att det är ett ogräs. Snyggt ogräs i sånna fall. =)

Karola. Joooo, det är tio rosor. Fast Knickedicken visste inte om vad det betydde. Räknas det iaf?

Anonym sa...

Det är klart det räknas. Det undermedvetna ska man inte underskatta.

//Cia (som uppenbarligen hade en brudbukett av ogräs)