torsdag, juni 14, 2007

Mätning del 2

Idag mår jag mycket bättre. Halsen känns som vanligt. Nästan ingen snuva alls. Men jag är fortfarande ”täppt” i öronen. Mycket skumt med detta envisa sus. Fast jag mår så pass bra att jag tänker gå till gymmet idag. Känns som att styrketräning är att föredra, tror inte att jag vill chocka kroppen genom att ta ut mig helt med intervaller. Då blir jag säkert sjuk igen.

Kan förövrigt meddela att min vikt- och centimeterminskning som jag märke efter ett par dagars vila (-1.1 kilo, -3 cm stuss, -1 cm midja och -1 cm överarm) håller i sig. Jag har sedan den senaste mätningen (sex dagar sedan) ökat 0.1 kilo, stussen står kvar på samma mått men jag har tappat ytterligare 2.5 cm runt midjan och 0.5 cm runt överarmen. Måtten är såklart inte exakta på minimillimetern eftersom att jag mäter på mig själv och det kan diffa lite beroende på mätpunkterna. Men av detta kan jag själv dra tre slutsatser. Antingen har jag tappat fett och kroppen mår toppen efter en behövlig långvila, eller så är det den vätska man får i musklerna vid styrketräning som runnit undan eller så har jag på grund av att jag varit sjuk faktiskt dragit ner ordentligt på mitt kaloriintag (har inte fört kostdagbok och tror att jag ätit som vanligt men portionerna kan såklart ha diffat). Ska bli mycket spännande att göra en mätning igen om en vecka.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas att du tappat fett och inte muskler. Fast det borde du väl inte kunna göra på så kort tid? Tappa musklemassa alltså.

Anne-Marie sa...

Det där med sus i öronen har jag också märkt att det ofta håller i sig efter en ordentlig förkylning. Det jag förstått är att det är en svullnad i den gång (heter Eustachian tube på engelska) som går mellan halsen och örat. Fast ibland kan ju även förkylningen sätta sig i öronen och man kan få vätska. Det är inget kul. Hoppas att du blir bra snart.

Sporty Spice sa...

Karola. Jag hoppas att det är fett som släppt men det kan lika gärna vara vätska och mindre kaloriintag. Jag mäter om en vecka igen och har jag återgått till "normala" värden så vet jag vilket.

Anne-Marie. Det är irriterande som bara den att vara täppt i öronen. Känns lite som att jag har en glasbubbla på skallen. Käkar Musinex D som ska hjälpa mot congestions.

Anonym sa...

Det blir väldigt intressant att läsa om din mätning nästa vecka

Sporty Spice sa...

Therese. Ooooliiidliiigt spännande! =)

Anonym sa...

När jag var skadad och gick med armen i skena i sex veckor hann jag tappa fyra kilo, från 58 till 54 kilo. Det tog mer än ett år att få tillbaka kilona (Styrkan kom tillbaka snabbare än kroppsvolymen).
Däremot – har jag kortare träningsuppehåll brukar musklerna tömmas på lite vätska = något kilo minus som man snabbt pumpar upp igen.

Sporty Spice sa...

Cia. Skönt att höra att styrkan kom tillbaka ganska snabbt. Kände mig som en svagis igår. Men nu ska det bli ordning och reda - här ska pumpas! =)