onsdag, juni 20, 2007

Hemma Hos

Jag har fått önskemål om att lägga ut hemma hos-bilder. Och jag gör såklart som ni vill. This one is for you, Caroline. Vill du se mer får du komma hit.










Det är här jag sitter och läser svenska deckare och romaner (för närvarande simultan-sträckläser jag Camilla Läckbergs Tyskungen och Martina Haags Martinakoden, efter det väntar Mats Strandbergs Jaktsäsong och Stora Journalist-prisse av Peter Stjernström) och dricker Yogi Tea. Buddhamaskerna på väggen har fått följa med ända från Thailand.









Soffan från Bob´s med guldkuddar från Indiska. På soffbordet från Pier One står tre värmeljuslyktor från IKEA New Haven och boken heter Svenskt! och är asbra när hemlängtar blir för svår. Bakom sidobordet (också det från Pier One) skymtar vår AC. Oh, älskade pryl!












Bokhyllan är full av svenska pocketböcker. Självklart håller Dalahästen ställningarna.












I hallen trängs sneakers och baseball bats.









Tavlor målade av min mamma, vita värmeljushållare från en inredningsbutik i Ålsten, Bromma och massor av växter (och en halvdöd orkidé).









IKEA-sängen Hemnes bäddad med duvet cover (vanliga påslakan är svåra att få tag på här, dessa är inköpta på Amazon). Lägg även märke till fönstret av amerikans modell som man öppnar uppåt med inbyggt myggfönster. Genialiskt.












Dörrvred.









Glasskålarna har vi fått av aunt Debbi. Perfekta (och snyggt) att ha torkade aprikoser, oskalade jordnötter, svenska skorpor och havregryn i.












Den stora klumpen på vattenkranen är ett filter som tar bort klorsmak. Smartaste inköpet på länge, nu slipper vi släpa på vattenflaskor från affären och värnar om miljön. Två flugor på smällen.









Det omtalade engelska pubbordet som vi fyndade på en Antique Shop. Stolarna är från IKEA och heter liksom min pappa Olle. De röda ljuslyktorna även de från IKEA.












Jag vet inte om jag blivit amerikaniserad, men jag kan inte tänka mig ett liv utan köks-tv. Vid sidan om den ser ni alla mina kosttillskott- och proteinpulverburkar. Och på kylskåpet sitter gymschemat, kylskåpsmagneter på Kungen, svenska flaggan, "snusktunnelbanan" och fina vykort från Sverige.

* Samtliga bilder är klickbara för större storlek.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint ni har, det ser jättemysigt ut! Kul att få komma på hemma hos reportage. Jag gillar er stil.
Jo, det där med vanliga påslakan är inte helt lätt få tag på här. Kuddarna tycker jag också är längre och har en annan form.
Snygga burkar, blev inspirerad att själv fixa nåt sånt så man kan ha lite grejer framme.

Sporty Spice sa...

Anne. Tack! Kul att du blev inspirerad av glasburkarna. Jag har sju stycken framme på köksbänken. Kul att fylla med gryn, pasta, skorpor, torkad frukt och nötter. Se bara till att de är täta annars blir saker saggiga (i alla fall här i CT med vår höga luftfuktighet). Duvet Cover finns faktiskt på IKEA också kom jag på nu.

Anne-Marie sa...

Ni har alltså en hall. Under mina 10 år har jag aldrig bott i ett hus eller lägenhet som har hall. Varför man i USA inte har detta genialiska lilla "rum" förstår jag inte.

Sporty Spice sa...

Anne-Marie. Ja, det var nästan så att jag blev liiite besviken. Hade sett fram emot en typisk amerikansk lägenhet där man kliver rakt in i the living room. Fast nog är det "genialiska lilla rummet" bra att ha. Hade nog tröttnat på jackor och skor under soffan efter ett tag.

Anonym sa...

En till sak jag bara måste kommentera om dina bilder: den smala bokhyllan och uppställningen av böcker. Tycker det är otroligt läckert och nåt jag också vill ha NU! Yes, för att Ikea öppnar här i juli, har för mig de ska ha liknande hyllor. Att ha pocketböcker upptravade på den sidan istället för som vanligt med ryggarna utåt är helt enkelt supersnyggt, en dalahäst ovanpå är pricken över i:et. Hehe, nu vet jag vad jag ska göra med min dalahäst som är instängd i ett skåp.
Att jag inte tänkt på det förut.... Tack för ännu ett tips

(ps det ska smidas med järnet är varmt, så spenderade just en timme på Target och hittade liknande glasburkar som dina för en billig penning. Mycket nöjd, så tack för bra och roliga tips ds)

Sporty Spice sa...

Anne. Det är faktiskt en IKEA-bokhylla. Den heter "Lack", kostar $79.99 och vi har den i black-brown. Gillar den för att träet är så tjock och bastant. Det är fyra hyllplan och man kan ha den på höjden eller på längden (jag tänkte först ha den liggande med kuddar på som en sittbänk men den fick inte plats). Pocketböcker på höjden är snyggt (plus att det fick plats fler eftersom att hyllplanen är smala och höga). När vi får större ska jag köpa till fler hyllor och ställa ihop (typ 3-4 st). Då kan man tex ha en långsmal lampa i ett fack, kanske någon växt och buddhastatyer eller så. Kul att din dalahäst får komma ut ur skåpet!

Grattis till IKEA i juli. Det är perfekt, inte bara för möblerna, utan för all svensk mat. Ballerinakex, sill, Kalles kaviar, Leksandknäcke, Scans köttbullar, Dajm, Marabou choklad, Ekströms hallonkräm, saft ... MUMS!!!

Anonym sa...

Äntligen! Härligt med inredningsreportage från Madison. Det har vi väntat på. Och nu har jag dreglat. Kalasnajs!

Och, jo, kan man inte leva utan teve i köket har man absolut en fot i dörren till det amerikanska samhället. Minns en skylt i badrummet på ett hotell i Washington DC: "Don't use the hairdryer and TV at the same time in the bathroom." Suck! Okejrå! ;)

Petchie75 sa...

Jättefint hem! Vi har precis tillbringat tre dagar med att titta på möblerade lägenheter i PR och jag får säga att det mesta har varit skit när det gäller möblerna och inredningen! Usch för "knick-knacks" och plotter, inför mer skandinavisk enkelhet!
På tal om dalahästar - har ni sett rosa dalahästar? Hittade en äkta rosa, handmålad dalahäst i svenskbutiken i Bryssel, så söt och nu vet jag hur den kan användas ;-)
O vill absolut ha tv i köket, lägenheten som vi har bestämt oss för har plats för det! (så länge det inte blir tv i sovrummet - romantikdödare nummer 1)

Sporty Spice sa...

Petra H. Tack. Spännande at ni är framme i PR nu. Ja, inredningsstilen här i USA är lite sisådär. Många har helt galen smak, plåttrigt, guld och blommor, smaklöst. Blä! Jag köpte en rosa dalahäst till "svärmor" på NK i Stockholm. Det finns ljusblå och andra pastelliga färger också. Jättefina. TV i köket, sippa kaffe och kolla GMA - finns inget bättre.

Sporty Spice sa...

Kesu. Tv i badrummet ... nej, där går gränsen. För att inte tala om de som har telefon på toan, vem vill snacka med en när man sitter där och trycker (bokstavligt talat).