fredag, november 02, 2007

Viktigt med vila

Ni undrar kanske varför jag inte skrivit så mycket om träning på sista tiden. Svaret är faktiskt att jag har haft en veckas vila. Ja, ni hörde rätt. En veckas vila. Jag brukar lägga in lägre återhämtningsperioder då och då. Om jag följt ett stenhårt program i två månader (givetvis med vanliga vilodagar inräknat) brukar jag ge kroppen 5-7 dagars vila. Ibland känns det onödigt och energin bara sprutar och då låter jag kroppen vila i 2-3 dagar. Men nu har jag haft uttröttningssymptom, ihållande träningsvärk (ett av de första tecknen på överträning), ökad vilopuls, minskad aptit och allmänt osugen på att träna. Då är vila det enda som gäller. Och att ge kroppen tid att återhämta sig, att bygga upp muskler och vävnader så att man sedan kan bli starkare, effektivare och uthålligare. För DET är väl ändå det som är meningen och målet med all träning?

Det är så många som ignorerar kroppens signaler och bara kör på. Som tränar i veckor utan en enda vilodag. Som till och med är lite stolta över det. Och det är enligt mig lika ohälsosamt som att inte träna alls. Att må psykiskt dåligt om man hoppar över ett träningspass, om man äter lite onyttigt då och då eller att ständigt räkna kalorier, både intagna och förbrända, är sjukligt.
Då ligger man i riskzonen för sjukdomen ortorexi, det vill säga att man är tvångsmässigt hälsosam. När nyttigt blir sjukligt. Eller anorexi nevrosa i en ”ny förklädnad”.

Det jag försöker säga är att: träna varierat, ät bra mat i rätt mängd, sluta stressa, sov mycket och lyssna på - och var snäll mot din kropp.

8 kommentarer:

Anna (Orka mera) sa...

Bra (och viktigt!) inlägg. Det är så många som bara tuffar på och aldrig ger kroppen chans att återhämta sig. Som räknar kvantitet mer än kvalitet och ju fler tränade timmar ju lyckligare... Hoppas du har haft en skön vila!

Anonym sa...

Väldigt tänkvärt och bra inlägg! Var själv för något år sedan väldigt fixerad på att träna mycket, mycket, mycket och inte äta onyttigt. Åt jag onyttigt var det ännu mer träning som gällde. Nu har jag äntligen börjat hitta balansen. =)

Anonym sa...

Bra inägg. Läser många bloggar (vill inte hänga ut någon) och det finns ett gäng tjejer som är i riskzonen. Allt de pratar om är sin vikt, hur många minutrar de tränat, exakt antal kalorier och hur mycket de hatar sina kroppar. Det läskiga är att dessa tjejer har noll självinsikt och tror själva att de är sunda. De tror att de kan banta och träna sig till bättre självförtroende - men deras självkänsla kommer att fortsätta vara låg och då spelar det ingen roll. Tragiskt.

Anonym sa...

håller med anonym. så många säger att de har en "hälsoblogg" eller "träningsblogg" när de egentligen är "bli-smal-bloggar". dessutom hetsar de varandra och kommer med glada tillrop när någon lyckats svälta sig. skulle inte förvåna mig om flera av dem sitter framför toaletten med fingrarana i helsen så fort de ätit.
/Sarah

Puma sa...

Klokt! Jag satt just häromdagen och undrade över dina inlägg faktiskt!

Nästnästa vecka är min "lätta" period - efter två killer weeks.

Sporty Spice sa...

Anna. Ja, det är verkligen många som inte inser vikten av vila och gör som du säger: räknar kvantitet istället för kvalitet.

Ebba. Grattis till att du hittat balansen.

Anonym. Mycket riktigt är det skillnad på självförtroende och självknänsla. Allt fler borde ägna lite mer tid åt mental träning och det inre välmåendet.

Sarah. Ja, när jag läser en del av dessa så kallade hälsobloggar blir jag ibland lite ledsen. Det är så trist att se hur fel vissa är ute utan att veta hur de gör sig kropp illa.

Puma. Jo, det har varit vilovecka här. Mycket skönt. Jag tror dock att jag alltid har haft en mix på min blogg. För mycket hard-core-träning är inte kul att skriva eller läsa tycker jag. Lycka till med dina killer weeks.

Desiree sa...

Ja sådant är nog jätteviktigt att tänka på. Annars är det nog risk precis som du säger att man dels sliter ut sig och dels blir sjukligt fixerad. Skönt med en vilovecka.

Anonym sa...

Riktigt bra inlägg! *tummen upp* :)