onsdag, november 14, 2007

Svar på era frågor

Jag får en hel del mer eller mindre personliga frågor och uppmanade er därför att maila in det ni undrade över om mig så jag kunde sammanställa allt i ett och samma inlägg. Och oj vad ni var frågvisa. Särskilt Ofelia som fullkomligt bombarderade mig med frågor. Här kommer i alla fall ett axplock av era frågor och mina svar.

Är du journalist eller PT i grunden, eller kanske båda?
Jag har jobbat som journalist i drygt tio år, varav fem som frilansjournalist. Mina specialområden är träning, kost, hälsa och resor. Intresset för träning och kost har alltid funnits där och jag har varit mer eller mindre en ”hobby-pt och kostrådgivare” för vänner och bekanta i x antal år. I år gjorde jag dock slag i saken och tog min pt och diet coach licens.

Vilka tidningar jobbar du för förutom Fitness Magazine?
Jag skriver för många olika tidningar, bland annat Metro, SvD, Femina och Aftonbladet. Du kan läsa mer om det jag gör på min hemsida Axlund Media.

Hur kommer det sig att du valde att flytta till USA?
Jag hade inga som helst planer på att flytta till USA, jag är faktiskt den i min bekantskapskrets som alltid sagt att jag aldrig skulle kunna tänka mig att bo utomlands. Men så åkte jag på en jobbresa till Karibien och där träffade jag Mannen i mitt liv. Jag pendlade fram och tillbaka till USA i sju månader och för drygt ett år sedan tog jag mitt pick och pack och flyttade hit för gott.

Vad arbetar du med där?
Jag jobbar faktiskt på precis som vanligt. Jag skriver för svenska tidningar och på sista tiden har jag även pt-klienter genom min firma Swedish Strength. Jag har fått erbjudande om att börja jobba på det lokala gymmet som pt men måste fixa allt med working visa först.

Varför kallar du din pojkvän ”Knickedicken” här på bloggen?
Ja du. Det var jag och en tjejkompis som började skämta om det. Min sambo heter Casey och vi tyckte att Knickedick Casey lät och var kul att säga. Men på sista tiden har jag nog övergått att kalla honom "Älsklingen".

Vad är det vanligaste misstagen folk gör i strävan att nå sina mål?
Det vanligast misstaget är att man inte har några mål. Eller att man sätter helt orealistiska mål som man aldrig kan uppnå.

Varför misslyckad så många med att komma i form?
Man underskattar hur mycket man äter och överskattar hur mycket man tränar.

Kör du själv med en PT?
Jag tränade med Omid Dadary när jag bodde i Sverige. Han var min PT i drygt två år och jag tränade med honom två till tre gånger i veckan. Här i USA har jag ingen PT men jag tränar tillsammans med min pojkvän.

När började du träna?
Jag har tränat hela mitt liv. Jag gick med i IDLA-flickorna (gymnastik) när jag var fyra-fem år och under mina skolår spelade jag fotboll, volleyboll och basket. Sedan började jag träna på gym och körde framför allt Body Pump och Spinning. Jag tränade även en hel del Achtanga Yoga (på ”riktig” yogastudio och inte någon gymanpassad power yoga). Men ju mer jag lärde mig desto mer tid började jag spendera inne i gymmet. Idag tränar jag nästan uteslutande styrke- och stabilitetsträning och intervallträning. Yoga kör jag då och då (mest för stretch och inte så mycket för den mentala biten) och kickboxning när jag behöver omväxling.

Vad håller dig motiverad till träning?
Att jag har glasklara mål och att det är en del av min livsstil. Men självklart får även jag svackor. Det jag gör då är antingen att tillåta mig själv att vila i någon dag eller att göra något helt nytt. Men jag tycker att många känner efter för mycket – ibland gäller det bara att få jobbet gjort. Motivation är inget man får utan det förtjänar man.

Är det alltid högintensiv träning som gäller eller kan lågintensiv vara mer optimal i vissa fall?
Många kör lågintensivt för att de hört att man på så sätt förbränner mer fett. Och visst är det så, kroppen tar mer energi från fett vid lågintensiva pass. Men vill man gå ner i fettvikt måste man ju se till det totala. Vid högintensiv träning tar kroppen från både fett och kolhydrater, men du bränner lika många kalorier vid 20-30 minuter som vid minst den dubbla tiden lågintensiv träning. Dessutom får du en mycket hög efterförbränning efter ett tufft intervallpass. Det är ganska enkel matematik - är träningen inte jobbig ger den inte lika bra resultat. Lågintensiv träning är enligt mig perfekt om man är otränad och ovan eller om man vill komma igång efter en längre tids skada eller sjukdom. Själv går jag power walks mest i avslappnande syfte, för mig är det nästan lite som meditation.

Har du några laster och hur gör du för att "stå emot" dem?
Självklart har jag laster! Jag älskar choklad och är en riktig glassoman. Jag behöver sällan ”stå emot” eftersom att jag unnar mig något gott en gång i veckan. Men skulle jag bli sugen beror det oftast på att jag är uttråkad så då ser jag till att aktivera mig. Som att sticka ut på en promenad eller hitta på något kul med sambon. En cola light eller ett sockerfritt tuggummi funkar också för mig.

Hur ser en bra kostvecka ut för dig?
Jag har faktiskt inga ”bra” eller ”dåliga” veckor. Jag äter var tredje timme, massor av grönsaker, så ”ren” mat som möjligt (alltså så få halvfabrikat som möjligt – jag vill veta vad det är jag stoppar i mig och har som regel att står det ord i innehållsdeklarationen som jag inte vet vad det är eller ens kan uttala äter jag det inte) och bra balans mellan protein, långsamma kolhydrater och inte minst bra fetter. Jag ligger på i snitt 46E% protein, 35E% kolhydrater och 18E% fett. Sen skiljer sig dagarna åt om det är styrketräningsdag (med näringstiming), konditionsdag, vilodag eller kolhydratdag.

Vad skulle du själv säga är det bästa "knepet" för hög och bra förbränning?
Ät regelbundet, ät tillräckligt med fett, träna högintensiv konditionsträning och styrketräning.

Deffar du?
Jag deffar faktiskt aldrig. Jag tävlar inte i Body Fitness eller liknade så att gå på deff är därför inte nödvändigt för mig. Att deffa är inte samma sak som att gå på diet. Och att gå på diet är så långt ifrån att banta som man kan komma.

Vad ska man göra om man har en släng av ätstörning? Jag tränar regelbundet och äter nyttigt men kan inte släppa tankar om att jag är tjock och dålig och så fort jag unnar mig något gott (vilket är mycket sällan) får jag ångest och mår dåligt i flera dagar. Det har hänt att jag har kräkts upp mat om jag ätit på tok för mycket.
Oj, det var en svår fråga i ett sådant här forum. Det du ska göra är att ta kontakt med någon som verkligen kan hjälpa dig. Många tycker att det inte är så farligt, att det inte räknas som en sjukdom ”bara för att jag inte kräks varje dag eller väger 30 kilo”. Men det är värre än många tror, att som du säger lida av ”en släng av ätstörning” är att lida av en ätstörning! Kontakta Riksförbundet för anorexi och bulimi på 031-13 39 53 eller OA (anonyma matmissbrukare) på 08-618 79 10. Lycka till och ta hand om dig!

Vad tycker du att man ska äta efter ett träningspass?
En mix av snabba kolhydrater och protein. Se upp för återhämtningsdrycker och bars då de oftast innehåller en massa onödigt socker.

Hur mycket protein ska man äta?
En person som tränar bör äta mellan 1,8 och 2 gram protein per kilo kroppsvikt. Säg att du väger 60 kilo, då ska du äta cirka 120 gram protein per dag. Och protein innehåller 4 kalorier per gram så det blir 480 kalorier per dag. Energiprocenten bör hamna på mellan 30-50% lite beroende vad du har för mål.

Finns det något som du tycker att man absolut inte ska äta?
Nej, jag är emot förbud. Men allt ska ätas med måtta. Även sådant som är nyttigt ska man äta med måtta. Bara för att det är bra fetter i nötter innebär det inte att man kan äta hur mycket man vill. Eller bara för att det står ”fullkorn” på limpan betyder det inte att du kan goffa i dig sju nattmackor. Själv undviker jag halvfabrikat och mat med innehåll som jag inte kan uttala. Och jag äter aldrig minimajs – men det mest på grund av att jag tycker att det är så äckligt.

Hur ofta och vad tränar du?
Jag kör tre-fyra styrketräningspass i veckan och cirka fem intervallpass. Jag kör så många övningar jag kan på Bosu-boll för att på så sätt träna stabilitet och koppla in fler muskelgrupper. Utöver det klämmer jag ibland in kickboxning, power walks och tempoträning. Jag har två vilodagar i veckan.

Vilken är din favoritmuskel att träna?
Jag älskar att träna axlar och biceps.

Vilka är dina bästa egenskaper?
Jag är nyfiken, envis, målmedveten och för det mesta rätt glad.

Vilka är dina sämsta egenskaper?
Jag är otålig.

Berätta någon konstigt om dig själv.
Oj, det var en konstig fråga. Jag är superpedant och har kläder i färgskala och mat i skafferiet i storleksordning. Sen hatar jag lukten av apelsin på typ buss eller tunnelbana. Men att äta den själv älskar jag. Fast jag måste skala den med kniv, jag står inte ut med att få äckligt apelsinskal under naglarna och minsta lilla av det där vita kvar på frukten ger mig kvälvningar. Sen har jag lätt knäfobi, om någon nuddar mina knän med sina knän får jag rysningar. Sen kan jag nästan aldrig sova längre än 07.30, oavsett om det är helg och hur länge jag varit uppe kvällen innan. Konstigt nog för dig?

Vad saknar du mest med Sverige?
Familj och vänner såklart. Och min PT Omid Dadary. Jag saknar faktiskt ingen mat, saker som sill, kaviar, knäckebröd, Marabou chokladkaka och lingonsylt finns på IKEA.

Vad önskar du dig mest av allt?

Jag har faktiskt allt jag önskar mig. Ett roligt och utmanande jobb, underbar pojkvän som jag älskar över allt annat och min hälsa. Jag skulle kanske kunna önska mig att alla mina vänner och min familj kunde flytta hit till USA så jag hade dem på lite närmare håll.

19 kommentarer:

Petchie75 sa...

Intressant att läsa svaren på frågorna och måste påpeka att vi har ännu en sak gemensamt: det vita på apelsiner - usch, usch, usch!!
Hi hi, sedan att jag är världens latmask och inte tränar särskilt regelbundet behöver jag ju inte nämna, ha ha. Det ska dock bli lite ändring på det när jag flyttar till PR där det är bikini-säsong året runt...

Felicitas sa...

Åh, vilken rolig frågesammanställning att läsa!! =D Och jag håller helt med både dig och Petra H angående apelsiner - det vita är äckligt både att få under naglarna och att käka! =)

Anonym sa...

Vad roligt och spännande att läsa!!

Desiree sa...

Kul att läsa frågor och svar och få chansen att lära känna dig lite bättre.

Anonym sa...

Kul att få veta lite mer om dig! Jag undrar bara vad du grundar dina rekomendationer angående proteinintag på? Jag tänker då framförallt på energiprocenten, men även på hur många gram man bör äta..

Annika sa...

Jättekul läsning!!! Verkligen! Speciellt allt på det personliga planet :-)
Kul att du kan jobba på med skivandet härifrån också, perfekt ju!
Usch, blir lite stressad över att höra hur duktig du är på att träna...Men så är du ju PT också och konstigt vore det ju annars..
Jätterolig läsning. Tack!

Anonym sa...

Och jag som trodde att jag kände dig ;) Hehe, skojar bara. Roligt och kul format för en blogg. Mera! ;)

Vad GÖR du om nån nuddar dina knän? Det händer ju jätteofta på bussar och t-bana.

Kram

Sporty Spice sa...

Petra H. Kul att du tyckte det var intressant. Och visst är det vita på apelsinen äckligt.

Falicitas. Ja, verkligen. Och den där skaldoften under naglarna är ursvårt att få bort. Urk. Tur att man kan skala med kniv.

Bille. Tackar!

Desiree. Ja, nu känner du mig lite bättre.

Anna. Enligt Livsmedelsverket behöver man 0,8 gram per kilo kroppsvikt. Men tränar man mycket är det för lite, särskilt om man vill bygga muskler. Siffran 1,8 till 2 gram grundar jag på en mängd forskningsrapporter, andra dietister, träningsexperter samt egna erfarenheter. Mina rekommendationer när det gäller energiprocent är som jag skrev beroende på vilka mål man har. Det var just därför jag skrev 30 till 50%. Men tränar man hårt, vill bygga muskler och samtidigt tappa i fettvikt bör man ligga närmare den högre siffran.

Annika. Ja, det är lustigt vad världen har blivit mindre tack vare Internet. Nu är det ingen större skillnad att jobba härifrån USA än att jobba från Bromma. Du ska inte alls bli stressad – vi har alla olika mål och olika sätt att må bra på.

Kesu. På Stockholms tunnelbana var det svårt eftersom att man sitter mittemot folk. Här i New York sitter man ju på rad vilket passar mig och min knäfobi mycket bättre. =)

Anonym sa...

Doften av apelsiner är ju underbar! Däremot står jag inte ut med doften av äpple... även om jag älskar att äta (luktfria) äpplen.
Och skönt att det finns fler pedanter... :-) Hur hanterar du sambons smutsiga sockar på golvet osv... Eller är han också pedantiskt lagd?

Em Löfgren sa...

har en ickefitnessfråga, utan en bloggfråga som jag hoppas du kanske kan hjälp med! sett att du oxå fått anonyma kommentarer och att du skrev att de var från samm person . undrar lite hur man ser det?? jag får en del anonyma kommentarer är börjar tro att det är samma person och kanske nån somm känenr mig. jag får ju loggar från susnet, men vet inte riktigt hur man ska tolka, dem, och hur vet du att kommentarerna var från samma person? kollar du bara på loggarna vilka som var inne just då? hoppas du hänger med i min röriga fråga !=)

Anonym sa...

Underbart med lite Petraläsning igen. Can you believe it, men din blogg var censurerad i Kina. Omöjlig att komma in på. Strange.

Anonym sa...

Vad roligt med lite mer information om dig! =) Och jag håller med, majs är äckligt. Usch.

Sporty Spice sa...

Cia. Hahaha. Doften av äpplen?! Ja, tur att det finns fler knasbollar där ute. Sambon vågar inte annat än att slänga smutsiga strumpor i tvättkorgen. =)

Emeliscious. På den räknare jag har kan jag kolla varifrån mina läsare kommer samt IP-adresser. Så folk är mycket mindre anonyma än de tror. Jag är ingen dataexpert och inte heller så intresserad eller ids lägga ner tid och energi på de anonyma personer som inte vågar stå för vad de säger - men vill och orkar man kan man ta reda på en hel del. Läste föresten ditt inlägg och jag tror faktiskt att det är så att du äter för lite. Du tränar en massa, din kropp får för lite energi (1300 kcal behöver man enbart för att de inre organen ska kunna fungera) och går därför ner på sparlåga och därav din minskade hunger.

Caroline. Hoppas att ni hade det bra i Kina. Och vad SKUMT att min blogg är cencurerad där. Undrar vad jag skrivit för hemskheter? =)

Ebba. Kul att du gillade det. Får kanske köra en uppföljning - maila in era frågor så svarar jag! Majs gillar jag, men minimajs tål jag inte. Såååå äckligt. Brrrr. =)

Puma sa...

Kul med infon. Jag gillar "namnet" Knickedicken. Det ger honom en personlighet. Det finns så många älsklingar... :-)

Jag tycker förresten att du har ett helt underbart liv som jobbar med det du vill - där du vill. Jäkligt bra! Väldigt "fabulous"!

Anonym sa...

Very well, men vad gjorde du i Stockholms tunnelbana då? Nyfiken ;)

Censurerad i Kina? Coolt SpoRty! I mean it! Mejla Google och fråga, de vet väl en del om det där. Tihi!

Annika sa...

Bromma!!! Varifrån? Du vet, jag är ju Blackebergsböna ;-)

Anonym sa...

Nu har du vunnit förstapriset i grönsakstävlingen. Se Luddet. ;)

Terese sa...

Du fortsätter verkligen att inspirera mig. Intressant att veta mer om dig och ditt liv. Kul att höra att du är lycklig med det du har. Det är allt för få som är det. De flesta (inklusive mig) vill ju bara ha mer och mer och mer ...

Sporty Spice sa...

Puma. Då ska jag forsätta kalla honom för det! Själv kan han inte uttala det utan säger "Klickedicken".

Kesu. Jag undvek det helt enkelt. Satte mig aldrig mittemot någon med långa ben. Ja, visst är det cool att vara cencurerad i Kina. Känns stort. =)

Annika. Är du från Blackeberg? Jag är från Abrahamsberg (uppvuxen i Nacka). Världen är bra liten.

Caroline. Jag vill byta pris. Vet inte om jag gillar kackerlackor. =)

Terese. Ja, nu när du säger det och jag tänker efter är jag faktiskt lycklig med det jag har. En skön känsla. Självklart finns det alltid saker man vill ha mer av. Jag har mina mål och alltid en strävan att bli bättre. Men i stort har jag allt jag vill. Läste ett bra citat av Ingrid Bergman på bloggen A Swedish Alien in California: "Success is getting what you want, happiness is wanting what you get".