torsdag, november 29, 2007

Leva på hoppet

Jag gillar att pulsen rusar även under mina styrketräningspass. Därför brukar jag köra 20 upphopp eller grodhopp mellan varje reps för att sätta lite fart på hjärtat. Igår körde jag ett helt styrkepass varvat med två minuters hopprep. Så jobbigt. Och så roligt. Kommer ihåg att jag kunde göra sådana där dubbelsnurr när jag gick i skolan. Det kan jag inte längre. Men när jag slöt ögonen kunde jag i alla fall låtsas att jag var Hilary Swank i "Million Dollar Baby".

Hopprep är förövrigt den perfekta träningsmaskinen. Man tränar styrka, kondition (lika effektivt som löpträning) och koordination på en och samma gång. Och så är det billigt och tar typ noll plats. Tänk på att värma upp innan du sätter igång och att det är handlederna som ska jobba - veva inte med armarna. Bra skor är såklart viktigt för att minska slitage på knän, benhinnor och ömma vader. Försök även att landa på hela foten då och då och inte bara på tårna (då får du snabbt ont i vaderna). Att repet är av rätt längd är också viktigt, om du står på repet ska handtagen nå till dina armhålor. Variera även olika hoppstilar; jämfota, växelvis, springsteg, kicksteg, korsa armarna, sparkhopp, tvisthopp, höga knän och dubbelsnurr (om du kan ...).

5 kommentarer:

Anonym sa...

Yes, vad glad jag blir. Då har jag gjort helt rätt som satsat på hopprep eftersom det tydligen har en massa fördelar! Vad kul du nämner hopprep och dess fördelar. Jag har börjat hoppa hopprep (köpte ett nytt, fint). Jag har dock haft ruskigt ont i vaderna, men nu när du säger det (och jag borde ha tänkt på det själv kanske) så ska jag alltså se till hoppa med hela foten. Bra tips!!!
I övrigt, fler hopprepstips? Kan jag alltså ha "bara" ett hopprepspass som konditionspass (det är ju verkligen svettigt), ungefär hur länge tycker du ett hopprepspass ska hålla på (beror förstås på ens förutsättningar...men nåt mellan tummen och pekfingret)?
Jag brukar variera hoppa lite fortare/långsammare, lite på ett ben i taget osv. Är det smart eller?

Em Löfgren sa...

hoppas hopprep är sjuk jobbigt! och säkert därför det är så effektivt =)

House Of .... sa...

skriver vidare om det där med ouls här istället... jag hade läst någonstans att det var 228- ålder för kvinnor så det är vad min klocka är inställd på, men antar att det blir ännu högre med din formel... får ta och testa det=)

Sporty Spice sa...

Anne. Kul att du gillar att hoppa rep. Jag själv kör intervallpass, alltså hoppa snabbt i 40 sekunder och sedan lite långsammare i 20 sekunder och jag kör på i en halvtimme. Men börja med kortare sessioner och öka på tiden allt eftersom. Du ska landa på hela foten då och då, att göra det vid varje hopp är inte skönt.

Emelie. Ja, det finns ju en anledning till att boxare hoppar mycket rep.

Ingela. Det finns många formler. 228 minus ålder. 220 minus halv ålder. Den senare är mest korrekt. Men kom ihåg att det är formler och inga exakta siffror. För att ta reda på exakt maxpuls krävs ett maxpulstest. Du kan ställa in din maxpuls manuellt på din pulsklocka (under Settings och User om du har en Polar). Den är inställd på 220-ålder så här ökar du på pulsen till 220-halv ålder (ex. från 195 till 207 om du är 25 år).

Annika sa...

Det är ju bra och rolig träning. Minns att en instruktör på gymmet brukade ha det i sina "body pump" pass.
Ska nog införskaffa ett hopprep...Förena nytta med nöje.