måndag, november 05, 2007

Rent hus

Nu har UPS-killen kommit med mitt paket. Och i sann Monica Geller-anda är jag mycket uppspelt över innehåller: cleaning supplies. Jag har köpt ett Detox Your Home Starter Kit från underbara Method. Jag bara älskar deras produkter, miljövänliga, biodynamiskt, nedbrytbara, non-toxic och självklart inte testade på djur. Och så luktar de gott - och gör rent. I kittet ingår all purpose surface cleaner, tub and tile soap scum and stain remover, all floor cleaner, wood for good clean and polish, wood microfiber cloth, dish cleaner, sea mineral naturally-derived hand wash och en “plastic bag rehab” det vill saga en återvinningsbag så att man slipper ta engångsplastpåsar i mataffären. Och hela kalaset gick på endast $28. Jag beställde även en creamy hand wash och ett aroma soy candle i doften vanilla apple. Otroligt billigt för att spara på miljön och din egen hälsa. Går att köpa online eller på Target här i Staterna. Vet att företaget även finns i England men inte om de levererar till Sverige. Kolla in deras sajt här.

7 kommentarer:

Desiree sa...

Härligt! Så nu är det rent, fint och luktar gott. Sådant älskar jag. Eftersom du och jag delar städintresset undrar jag om du har något bra tips vad gäller rostfriaytor. Våra vitvaror är av rostfritt matrial. Det blir ju fingeravtryck och stänk på dessa och när jag försöker putsa till det blir det lätt flammigt. Jag provade att köpa något speciellt medel för rostfria ytor men det blev ändå flammigt när jag putsade. Undrar om du har nåt bra trix för att slippa få det flammigt? Sedan undrar jag också om du har något bra tips då det gäller att rengöra kakelfogar. Jag köpte något mögelmedel i helgen men det verkar vara ganska läskigt och starkt och undar om det finns något annat bra husmoderstips om att få sina kakelfogar i dushen vita och rena igen utan att andvända dundergift.

Sporty Spice sa...

Jag hade rostfri spis när jag bodde i Sverige och minsta lilla stänk blev en ful fläck - och det drev mig till vansinne. Och jag har prövat ALLT. Men inga medel fungerar, det blir ränder oavsett hur man än gör. Det enda som gäller är mirakeltrasor (du vet sådana där antistatiska). Man tar en blöt och ordentligt urvriden och torkar av. Sedan en torr duk och torkar och putsar rent. Det blir spotless! Och dessutom har man ju sparat på miljön eftersom att man bara använder vatten. Funkar perfekt att tvätta fönster, speglar, diskbänk, spishäll, vattenkranar, damma av träytor etc. Och jag har haft samma trasor i säkert fem år (bara att tvätta i maskin). Det heter ju inte mirakeltrasa för intet. =)

Ja, kakelfogar är ett dilemma. Jag vill inte använda sådant där superstarkt bleach, man får ju cancer bara av att titta på flaskan. Jag kör vanligt ekologisk allrengöring och skrubbar som en galning med borste. Återkommer med rapport om Methods kakelrengörare. Den ska sprayas på dagligen och behövs tydligen ingen skrubb.

Anonym sa...

Jag älskar verkligen Methods grejer av precis de anledningar du räknar upp, dessutom tycker jag de har snygga förpackningar och läckra färger. Jag visste inte (har inte tänkt tanken) man kan beställa via nätet. Blev helt lycklig (och jag är ingen städperson a´la du och Desiree) när jag såg deras hemsida. Så nu är ett detox kit beställt ($28 var verkligen billigt), hoppas UPS killen kommer snart och snabbt till mig också. Stort tack för jättebra tips, superbra du skrev ett inlägg om Method och att beställa via deras hemsida.

Anonym sa...

Angående rostfria ytor. Tycker Simple Greens stainless steel one-step cleaner polish fungerar jättebra (non toxic produkt), det bästa tricket (tycker jag) är att använda bara hushållspapper, inte trasa för det smetar ut det på ett randigt sätt. När vi köpte produkterna var detta vad säljaren rekommenderade och även det han demonstrerade på i butiken.

Sporty Spice sa...

Anne. Ja, visst är $28 helt ok för startkittet? Den där bagen man får på köpet är super, funderar på att beställa tio till så att man aldrig mer behöver plastpåsar i mataffären. Jag kan även tipsa om deras soya-doftljus. Det i vanilla apple är helt gudomligt. Simple Greens stainless steel-medel har jag inte provat. Tack för tips!
Hihi. Jag och Desiree ska nog kunna göra dig till en liten städgalning. =)

Desiree sa...

Tack för svaren Sporty. Jag ska ta och inhandla en mirakeltrasa för våra rostfria ytor. Man kan verkligen drivas till vansinne av att putsa och putsa och speciellt då resultatet inte blir ett dugg bättre utan man bara står där med flammiga ränder. Ska även ta och kolla upp ditt tips Anne. Ska bli kul att höra hur du tycker att Methods kakelrengörare funkar. Jag har stått och skrubbat kakelfogar med en gamaltandborste med både utspädd klorin och testat med bikarbonat men ingedera har varit riktigt effektivt hittills.

eastcoastmom sa...

Gillar också Method, mest för de snygga förpackningarna... eller det var i varje fall därför jag började köpa deras två och diskmedel.