söndag, oktober 14, 2007

Våga vägra våg

Jag är något av en vågmotståndare. Jag tror att badrumsvågen faktiskt kan göra mer skada än nytta. Många tjejer väger sig flera gånger om dagen, blir deprimerade om de gått upp ett gram och detta utan att förstå hur kroppen fungerar. Ska du väga dig ska du göra det en gång i veckan på samma dag och tidpunkt och i samband med att du mäter dig med ett måttband. Då kan du få verklig användning av siffrorna. Står du still eller går upp lite i vikt men går ner i centimetrar har du ökat i muskelmassa och minskat i fett.

Men med denna våg från Art De Toilette kan man i alla fall göra invägningen lite roligare. Denna modell med en träningsängel och svullodjävul kostar $95. Du kan välja bland åtta andra modeller eller designa en själv.

5 kommentarer:

j sa...

håller fullkomligt med! att stirra sig blind på vågen är inget hit!

Anonym sa...

vägde mig ganska ofta förut, vilket jag inte gör längre. måttbandet är bra mycket roligare!! =)

Sporty Spice sa...

Jopsefine. Nej, för vet man inte hur kropen fungerar och reagera säger ju siffrorna inte så mycket. Man vill ju inte gå ner i vikt - utan få ner i fettvikt. Det är skillnad.

Ebba. Toppen! Måttband, eller att märka att kläderna sitter lösare, är mycket bättre.

Anonym sa...

Jag invensterade i en ganska dyr våg - sedan den kom in i mitt hem har jag slutat väga mig! Den är så hemsk. ;-) Men det har sina nackdelar det också att inte väga sig alls. Lagom är kanske bäst. Ibland känns det som att det inte händer något alls, trots att man tränar och äter rätt. Då är jag sugen att ta fram vågen igen. Och ibland har det förmodligen hänt en del - och då får man inget riktigt bra kvitto på det. Jag använder kläder som måttstock, fast när man bygger msukler har jag märkt att de kan bli lösare på något ställe och mindre på andra så det är knepigt. Just nu varken mäter eller väger jag mig. Det är ganska skönt eftersom jag sällan får några nojjor. Jag kör på helt enkelt! Har dock börjat fundera på om inte måttbandet ska få komma fram någon gång i månaden i allafall

Sporty Spice sa...

Ofelia. Yup, lagom är bäst. Att väga och mäta sig en gång i veckan är ganska lagom för at hålla koll på att allt går åt rätt håll. Om man som du nojjar sig kan det vara bäst att enbart ha kläder som måttstock men kanske göra en mätning/vägning en gång i månaden. Tänk dock på att det skiljer sig en hel del om mätning sker när man har mens, ätit mycket salt eller haft en kolhydratdag.