tisdag, oktober 23, 2007

Kliv ur maskinerna

Jag har aldrig varit ett fan av styrketräningsmaskiner. De är jättebra om man är nybörjare och inte själv vet hur man ska genomföra övningen. Men när du kör med fria vikter tvingas du koppla in så många fler muskelgruppen (inte minst hjärnan). Du måste tänka på hur du ska genomföra rörelsen, på din hållning och coremuskulatur. Själv kör jag dessutom så många övningar som möjligt på Bosu eller balansplatta, allt för att ytterligare träna balans och stabilitet. Så kliv ur maskinerna, spänn till magen och lägg in ett stabilitetsmoment. Du kan börja med att utföra alla stående övningar på ett ben. Utmana dig själv, dina muskler och din hjärna.

5 kommentarer:

Desiree sa...

Ja det är nyttigt att träna balansen. Vissa dagar märken man att det är bättre och ibland är det sämre med balansen. Övningar på ett ben på Bosu kan verkligen vara utmanande.

or sa...

Jag tränar aldrig ngn på maskinerna, inte ens pure nybörjare.

Anonym sa...

Hej Petra!

Jag undrar om du har någon bra källa att hänvisa till (gärna på Internet) där det står om varför man inte ska träna med ankel- eller handledsvikter. Skulle behöva övertyga en kompis om att det är dåligt...

:-)
/Jenny

Anonym sa...

Mitt tips på en bra balans/styrkeövning: Stå på bosun eller på en balansplatta på ett ben. Fäll kroppen framåt tills du står som ett flygplan (spänn rumpan, sträck benen!) dra sen in det fria benet till magen, kryp ihop och pressa ut till flygplanet igen utan att vingla eller tappa balansen. Kör åtta upprepningar innan du byter ben. Det suger inte bara i ståfoten, utan också i ryggen och rumpan :-)

Sporty Spice sa...

Desiree. Enbensövningar på Bosu är min favorit. Gör knäböj samtidigt som Casey kastar en medicinboll till mig. Så kul!

Jenny. Njae, det tor jag inte att jag har. Du får googla runt. Men det säger sig väl självt att om man sätter en vikt rund handleden så sliter det på leder och ligament. Men vill din kompis inte sluta är det upp till henne - hon slutar väl den dagen hon sabbat hand- och fotleder.

Cia. Den övningen kör jag redan. Grym!