lördag, oktober 13, 2007

Tänk själv

Har läst, och skrivit själv, mycket om pulsklockor. Jag är löjligt förälskad i min Polar F55. En pulsklocka gör att man kan hålla koll på sin träning och att man verkligen tar i till max. Men en sak måste man komma ihåg. Det är en dator. Inte en personlig tränare. Den är till exempel inställd på att räkna ut din maxpuls enligt formeln 220 minus din ålder. Är du tjej är det snarare 220 minus halv ålder som gäller. Och detta är ändå en grov uppskattning. Skulle jag gå efter den formeln skulle jag ha en puls på 21 slag mindre per minut än vad jag gör i verkligheten.

Så tro inte att du ligger på 99% av maxpuls under en maklig joggningstur. Det är inte möjligt. Att du lyckas pressa upp pulsen i 86% under en power walk är också ganska osannolikt. För att få en exakt uppfattning om den pulsprocent du verkligen ligger på måste du göra ett maxpulstest, ställa in klockan på antal slag per minut och sedan räkna ut själv.

Så använd din pulsklocka. Men glöm inte att tänka själv. Säger klockan att du ligger på 95-100 procent under en längre period och du själv inte får ont i lungorna och nästan vill lägga dig ner och kräkas är sannolikheten att klockan är för optimistisk.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hur mäter man sin maxpuls? Krävs det proffesionell handledning? Är så sugen på en F55!

Anonym sa...

Hanledning, jag menade alltså någon som utför testet på etttestcentra

Sporty Spice sa...

Ofelia. För att få veta sin exakta maxpuls är det ett maxpulstest som gäller. Fråga på ditt gym så hjälper en PT dig.

Anonym sa...

Bra inlägg. Jag har en kompis som säger att hennes puls ligegr på 99% när hon kör step up. Och eftersom att vi tar samma pass har jag alltid tyckt att det låter lite väl högt. Så jobbigt är det inte.

Anonym sa...

ja, det är bra klurigt det där med maxpulsen. den "vanliga" formeln på 226-åldern ger mig en maxpuls på 204 vilket inte stämmer med tanke på att jag pressade mig till 203 idag...men då var det i och för sig nära max kändes det som. men jag hade nog lite till i mig =) 220-½ åldern ger mig 209 vilket jag tror mer på så jag kommer höja från 206 till 209 nu och köra på det ett tag. jakten fortsätter =)

Puma sa...

Maxpuls är skitsvårt. Jag har en tendens att aldrig ta ut mig riktigt, och då är det ännu svårare att beräkna maxpuls. Det är något psykologiskt som gör att jag inte kan ta i tills jag stupar. Men jag håller mig gärna och länge runt nästan-nästan-max-läget. Jag har nog aldrig varit över 95% på min pulsklocka. Men jag har varit supertrött. Därför tror jag att min nygamla inställning (ej formeln) på pulsklockan är rätt så korrekt. Men vad som är klurigt är att trots att jag blir lika slut på spinningen som i löpningen, så visar spinningpulsen alltid något mindre. Där är det förbannat skitsvårt att komma upp i 90%. Det tycker jag är klurigt.

Sporty Spice sa...

Cizzi. Ja, det är klurigt. Enda sättet att veta exakt är att göra ett test. Och du jobbar ju på ett gym så det är väl ganska lätt gjort. =)

Puma. När man kör långa träningspass är det snudd på omöjligt att ta ut sig. Vet man att man ska löpträna i 60 minuter sparar man omedvetet på krafterna så att de ska räcka hela vägen. Testa att köra korta intervaller så ska du se att det är lättare att våga ta ut sig. Sen tror jag att skillanden mellan löpning och spining kanske ligger i att vid löpträning använder du ju hela kroppen medan spinningen mest handlar om ben. Kanske? Jag ska undersöka detta närmare - det är en mkt intressant fråga!

Anonym sa...

Kan det inte också vara så att pulsen går upp för att man t.ex. har en stressig dag då man pulstränar? Då kommer man ju lättare upp i maxpuls utan att _känna_ att man gör det.

:)

Anonym sa...

Riktigt schysst pulsklocka du har förresten! :) Om man ändå hade råd med en sån! Just nu sparar jag till ett par ordentliga löparpjucks från Asics. Därefter blir det att spara ihop till en pulsklocka :)