tisdag, oktober 09, 2007

Barn älskar grönsaker

Not. Men med Jessica Seinfelds nya kokbok Deceptively Delicious kan du lätt få dina barn (eller man eller kanske dig själv) att äta mängder av broccoli, spenat, bönor, rödbetor och morötter. Jessica (ja, det är Jerrys fru) har kommit på knepet att ångkoka grönsaker och göra puré som hon sedan mixar i vanliga recept. Jag har inte testat något recept än men igår på Oprah bjöd de ett gäng first graders på chicken nuggets med broccoli, brownies med spenat och pannkakor med sweet potatoes. Och ungarna älskade det och kände inte ett spår av allt de just sagt att de hatade. Allt är nyttigt med låg fetthalt och hög fiber- och vitaminhalt. Boken är snygg, rolig och ett must have! Själv ska jag laga köttfärslimpa med morötter redan ikväll. Och Blueberry Oatmel Bars with Spinache låter yummie.

11 kommentarer:

Annika sa...

NU blir jag ruskigt nyfiken!! Kanske en bok att skaffa! Låter ju onekligen gott det där! Min dotter är rätt förtjust i grönsaker, som tur är, men den här boken verkar väldigt spännande! Tack för tipset.

Sporty Spice sa...

Annika. Jag ska ut och köpa mig en liten mixer - jag vill göra puré NU. Mycket rolig och inspirerande bok.

Anonym sa...

Jag såg inslaget på Oprah igår och blev ruskigt inspirerad och sugen på att också köpa boken.
Vad tyckte du om Jessica Seinfeld? Jag tyckte hon var rätt rolig person, med en aning irriterande hysteriska och flamsiga inslag.

Sporty Spice sa...

Anne. Ja, mycket lät ju otroligt gott. Jag tyckte nog inget särskilt om Jessica Seinfeld. Jag tänkte nog mest att "oh, hon är gift med Jerry" för han är min idol. Såg du honom på 30 Rock? =)

Sporty Spice sa...

Ett liten tips till. Är boken slut på din bokaffär (den lär ha sålt slut på några minuter) finns det en bok som heter Sneaky Chef och den bygger på exakt samma princip. Jessica Seingfelds bok är snyggare och lite roligare (och det är ju Jerrys fruga) men annars same, same.

Monica sa...

wow, den boken ska jag ta och skaffa. Mina kottar tycker i och för sig om grönsaker, men kanske jag kan få inspiration att hitta på lite nya maträtter. Tack för tipset!

Anonym sa...

hejhej! tack för din kommentar! kanske var jag otydlig, men jag vet att man inte blir stor så lätt utan det kräver lång och hård träning, och jag veta att man måste lyfta tung för att skulptera! =) Jag är inte på nåt sätt rädd för det, utan jag kör så tungt jag kan! vad jag däremot menar är att jag inte tillhör dem som kör 3-4 övningar per muskelgrupp, utan kan nöja mig med 1-2, och har kort vila imellan, och varvar muskelgrupperna! Skönt att höra att du verkar tycka att jag är på bra spår med att köra korta men effektiva pass! =)

Anonym sa...

Nu lämnar vi Söder för Lanta. Jag ska klappa några fiskar lite extra från dig. Kanske en valhaj.

Anonym sa...

Aha, bra tips på en "reservbok" som är lika bra ifall Jessicas bok är slut. Thanks!
Nix, såg inte Jerry i Rock. Blä, trist att missa en sån höjdpunkt.

eastcoastmom sa...

Precis de här knepen körde jag med för några år sen med mina barn, speciellt sonen som inte äter EN ENDA grönsak. Men jag orkar inte hålla på längre, allvarligt talat. Jo, men tomatsåser så gör jag så, men annars inte.

Han äter i varje fall frukt och ändå hyfsat ok.

Sporty Spice sa...

Caroline. Vi kommer och hälsar på.

Anne. Reservboken är inte lika kul men principen är desamma. Och finns Seinfelds bok inte i din butik kan du ju beställa den på Amazone.

Eastcostmom. Jag förstår det. Det SÅG ju så lätt ut när Jessica gjorde det på tv fast det är kanske inte så kul i verkliga livet.