fredag, oktober 12, 2007

Smalklubbarna borde skämmas

Nu är jag uppriktigt sagt döless på alla dessa viktklubbar som går ut med den ena falska budskapet efter det andra. Gå ner i vikt utan att anstränga dig. Bli smal utan förbud eller måsten. Ät vad du vill och gå ner i vikt. Kom igen!!! Visst går det att gå ner i vikt och ändå äta vad man vill. Så länge ”vad man vill” är en bra sammansatt kost och inte massa snabbmat, feta såser, godis och kakor. Men det är snarare det senare som folk tror att det handlar om när smalklubben dillar om ”vad du vill”. Och visst går det att komma i form utan att anstränga sig. Om man inte ser svettiga konditionspass och styrketräning som minsta lilla ansträngning.

Vill man ge ner i vikt och bygga muskler krävs det hårt arbete och disciplin. Det funkar inte att äta vad man vill och inte anstränga sig. Viktklubbarna borde bli stämda för falsk marknadsföring. Och skämmas för att dem spelar på folks känslor och lurar folk som är desperata att gå ner i vikt.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Bra rutet! De lurar folk att tro att det är så enkelt och när de stöter på motstånd ger de upp. Lurendrejeri är vad det är. Tycker själv att Aftonbladet är värst med sin viktsekt.

Desiree sa...

Håller med dig till fullo. Det finns bara ett sätt att gå ner i vikt och det är att göra av med fler kalorier än vad man stoppar i sig. Mycket enkel matematik. Visst går det att fortsätta med sockerbullar men då kanske man bara kan äta en sockerbulle på hela dagen och inget annat. Det klarar man ju inte. Därför gäller ju att hitta bra mat som är nyttig och som man står sig på en längre tid. Sedan finns det även gott om alla jojo-bantare som dricker typ en nutrilättkur och sedan tappar x antal kilon. Men det går ju inte fortsätta med sådana kurer resten av livet och när de slutar går de därmed snabbt upp igen det som de lyckats gå ner.

Anonym sa...

Så himla rätt! Sen tycker jag inte att det hela ska handla om att "gå ner så fort som möjligt" + "ät vad du vill och gå ner i vikt". Helt fel budskap. Vad det hela handlar om är ju igentligen att vägleda dessa människor mot en positiv livsstilsförändring. De kommer knappast må bättre (genom livet) genom att dricka sig smal på måltidsersättare och efter att de börjat äta "enligt gamla vanor" gå upp dessa kilon igen. Nej, back to basic, lite grann. Med kostlära och träningslära. Därmed basta! =)

Annika sa...

1999 gick jag ner 30 pounds, ca 13 kilo, med hjälp av Viktväktarna och det var det bästa jag har gjort. Jag lärde mig HUR man ska äta, och att man faktiskt kan äta allt i måttliga mängder. Sedan får man extra minus-points för att man tränar.
VV kan jag faktiskt bara prisa. I stort har jag lyckats hålla min vikt, och går jag upp vet jag hur man ska gå ner igen. Min syster gick ner 30 kilo med VV samtidigt...Hon blev då så inspirerad av näringslära och rätt mat att hon numera är dietist, och även hon har lyckats hålla sin vikt. I VV tar det ju tid att gå ner i vikt, och det får ta tid.

Förresten, Petra, vad tycker du om program som The Biggest Loser?

Annika sa...

Håller förresten självklart med dig om alla "iffy" viktklubbar. Det finns inga genvägar...

Sporty Spice sa...

Karola. Alla som lovar snabba resultat ska man vara skeptisk till.

Desiree. Ja, det är enkel matematik men svårt för de flesta i praktiken. Det man måste göra är att fråga sig "varför" man äter fel och inte bara konstatera "att" man gör det. Nutrilett funkar bra för vissa som en kickstart. Men efter det handlar det om att lägga om sina matvanor.

Emma. Håller helt med dig. Det finns inga genvägar, sunt förnuft och back to basic är bra ledord.

Annika. Viktväktarna förespråkar inga snabba resultat utan en livsstilsförändring. VV står för en sund syn tycker jag. Jag tittar på Biggest Loser och tycker att det är ett bra program. Det sänder ut signaler att det faktiskt aldrig är försent att börja sitt nya liv. Sen är det såklart som vilken såpa som helst och ibland gör ju producenterna höna-dramatik av en liten fjäder. Men som sagt, klart underhållande. Och så är jag ett fan av Jillian. En PT i min smak ... inget sweet talker här inte. =)

Anonym sa...

amen ;)

Anonym sa...

så j**** bra skrivet!! så less på alla jävla genvägsmänniskor och deras tips! less på frågan "hur går man snabbast och lättast ner i vikt" och ännu mer les på alla klubbar som har så genialiska svar!! less var ordet!

Anonym sa...

Hej!
Jag skrev en kommentar tidigare men det verkade som att den försvann.
Är intresserad av olika kostutbildningar och är nyfiken på vad din utbildning till licensierad Sport Nutritionist innebär?
Är det genom IFA, International Fitness Association som har sidan: http://www.ifafitness.com/ som du fått din utbildning/licensiering?

Sporty Spice sa...

Emelie. Håler helt med dig!

KS. Såg inte till din kommentar. Jag har licenser via IFA och NFPT.
http://www.nfpt.com/nutrition.htm

Ulrika sa...

Ja det är precis så det är, jag håller med till fullo!

Folk här i US frågar mig ofta (jag bor i Louisiana som är den 4e fetaste staten) hur jag kan vara så smal.

Jag svarar uppriktigt; "Jag har tränat sen jag var 7 år gammal. Idagsläget tränar jag 5 dagar i veckan och äter korrekt. Det betyder inte att jag äter lite, utan att jag äter bra saker".

De flesta stirrar mest tillbaka på mig. Är det för att de tror att det inte krävs nån träning eller vad?

Jag har även fått en fråga på gymmet som jag häpnade över: "Are you naturally that thin?"

Eh jo... kan man väl säga?

// Ulrika