måndag, oktober 15, 2007

Använder du hjärnan?

Jag såg ett test där det avslöjas om man använder höger eller vänster hjärnhalva. Självklart klickade jag in här för att göra testet. Först såg jag bara att tjejen snurrade till höger och blev lite sur. För i väntersnurrlistan stod ju egenskaper som "uses logic, words and language, can comprehend, knowing och practical" med. Och dem egenskaperna ville ju jag ha. Och så kändes det lite (eller ganska mycket) som en tävling. Som vanligt. Och det säger nog ganska mycket om mig. Men så fokucerade jag ordentligt och plötsligt började tjejen snurra moturs. Hurra! Så jag använder alltså både höger och vänster hjärnhalva. För det var väl en tävling ...?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Alltid kul att läsa din sida :)... ska klart kolla in testet. Går det bra är det en tävling annars bara en kul grej ;)

Anonym sa...

Haha va coolt! När jag såg den först så snurrade den medsols (höger hjärnhalva) sedan läste jag i texten och blickade då tillbaka på den snurrade kvinnan och då snurrade hon till vänster! Undrar om det hade att göra med att jag just innan läst text och därför använde vänster hjärnhalva...? Kikade en stund till och så vände hon till höger igen. Skulle tro att jag är högerorienterad by defaul och skiftar sedan beroende vad jag ska göra.

Sporty Spice sa...

Smilegull. Kul att du gillar min blogg.

Ofelia. Det var lite samma sak för mig. Plötsligt vände hon och snurrade åt andra hållet, och det var när jag läste texten. När jag stirrade på henne och tänkte "men byt håll då!" funkade det inte.

Petchie75 sa...

Nej, jag såg bara att hon snurrade medsols/clockwise - ska försöka lite senare igen för att se om jag lyckas använda min andra hjärnhalva.

Desiree sa...

Jag kanske bara har en hjärnhalva, jag ser bara att hon surrar åt ett hål, medsols, blää. Jag har försökt koncentrerar mig och få henne att snurra åt andra hållet men det funkar inte.

Anonym sa...

F'låt, men jag måste bara knäcka sådana här saker...:-) Jag har kommit på hur jag ska styra henne! Prova att fokusera ögonen på den övre delen av bilden. Vad händer. Prova sedan att fokusera ögonen på den undre delen av bilden. Vad händer....
Häftigt.

Annika sa...

Nu kan jag få henne att byta håll!! Fascinernade!! Först ville hon bara snurra motsols, men nu kan jag få henne att snurra på båda hållen. Verkligen häftigt!!

Petchie75 sa...

Min pappa såg bara att hon snurrade motsols... Min mamma undrade om jag ser henne snurra på andra hållet eftersom jag är vänsterhänt?

Desiree sa...

Åh nu lyckade jag också. Jag följde Ofelias tips om att fokusera på övre halvan först och sedan nedre. Tog en post-it lapp och satte för först övre och sedan nedre. coolt. Jippi även jag har en vänster hjärnhalva och kan dra en lättnadens suck.

Anonym sa...

Vilket sammanträffande! För några dagar sedan skrev jag ett långt inlägg om just detta test och hur man använder de båda hjärnhalvorna. Grymt skoj hur som :)

Victoria sa...

Pffft. Jag har nog bara en hjärnhalva för "min" tjej snurrar bara medsols hur jag än försöker. Irriterande.

Felicitas sa...

Åh, vad COOLT!! =) Efter envist stirrande lyckades jag få henne att snurra åt båda håll! =)