onsdag, oktober 17, 2007

Hemlängtan

Det är konstigt det här med hemlängtan. Den slår liksom alltid till som en blixt från en klar himmel. Och ibland tar det ett tag innan man fattar vad det är man egentligt känner. Imorse vaknade jag och kände mig arg. Mycket märkligt att vakna arg. Men då jag tog mig tid att känna efter (vilket jag är urdålig på) kom jag på att det inte var arg jag var utan jag längtade helt enkelt hem. Och så blir man jätteledsen när man kommer på att det egentligen inte finns något hem att längta till. Det är ju här jag bor nu. Det låter kanske dumt men man måste själv ha varit i just denna situation för att kunna förstå hur det känns. Det går inte att jämföra med en lång semesterresa. Eller ens en flera månaders begränsad utlandsvistelse. Har man en hemresebiljett är det en helt annan sak.

Tur att jag vet vad som är den bästa medicinen. Träning! Kroppens egna endorfiner är suveräna att kunna ta till när allt känns trist. Och jag tror att det blir något med kikärtor till lunch då de innehåller stora mängder tryptofan, en aminosyra som behövs för att bygga serotonin, det vill säga kroppens ”lyckohormon”. Detta i kombo med ett SATC-marathon och jag är snart tillbaka i matchen.

6 kommentarer:

Petchie75 sa...

Jag hoppas att det känns bättre efter din hemlängtekur - på ett sätt är det ju bra att längta hem ibland... det är lite som med fint väder, om det är fint väder hela tiden så uppskattar man ju inte det, samma sak om man bor "hemma" så uppskattar man det aldrig. Tänk så synd det är om alla som bor i Sverige och inte kan längta hem ;-) äsch, jag vet inte om det var ngn logik i det men hoppas att det kan muntra upp dig!!

Anonym sa...

Jag kan drabbas av samma känsla fast jag har något närmare "hem" -och jag är i Sverige. Jag har ca 8h resa till min hemmstad (är ju inget alls jämföt med dig) det går nästan inte att åka över en helg. Får ibland panik över att jag de senaste 10 åretn träffat mina föräldrar och andra nära och kära typ 20ggr.(ca 2ggr/år). Men jag skulle ju inte byta mitt nuvarande liv mot att flytta hem. Man får ta det onda med det goda. Men ibland är det inte så enkelt.
Finns det några andra svenskar i närheten som du kan teama upp dig med och laga köttbullar med eller göra något annat småtramsigt men "helsvenskt"?

Anonym sa...

Och...det jag skulle skriva men glömde: ajg får lite samma känsla när jag välkommer hem; att jag ju inte har något eget hem där längre. SÅ lite av det jag länhgtar till finns inte kvar. Alltid kul att träffa alla såklart, men det inte som "förr".

Sporty Spice sa...

Petra H. Ologiskt som det må vara så hjälpte det.

Ofelia. Jag tror att vår hemlängtan är ganska lika fast avståndet lite större. Jag har svenska vänner i New York och en massa härliga utlandssvenskar som jag träffat online (bloggare alltså). Man får bara acceptera att ibland är allt toppen och ibland tar hemlängtan över. Det känns bättre idag. =)

Anonym sa...

Fattar precis Sporty. Hemma överallt och ingenstans-känslan känner jag igen från mina utlandsår. Tänk om jag vetat då att träning hjälper ;) Minns inte riktigt vad jag gjorde åt det, förmodligen tröståt jag :0

Vi är hemma igen i Sverige som du förstår. Ditt telefonnummer på en notislapp var det första som mötte mig på skrivbordet. Hade ju lite stressigt innan jag åkte (två veckor on the road), så jag fick inte med mig allt.

Inte fick vi med oss allt hem heller. Alla bröllopsbilderna och reportagebilderna är borta, liksom kamerna, jobbanteckningsböckerna, Filofax med viktiga uppgifter 16 år tillbaka och viktiga datum och info för ett år framåt, mobil med nummer, pengar, smycken OCH - vigselbeviset. Det verkar tufft att få ett nytt. Eventuellt är det lättare att gifta om sig i Solna stadshus - hihi.

Sådär! Nu vände jag strålkastaren från dig till mig. Felåt! Ska sluta babbla nu.

När det Halloween - nästa helg? Och Thanksgiving då? Kan inte riktigt hålla isär helgerna. Please enlighten me ;)

Kram

Sporty Spice sa...

Kesu. Ja det är verkligen en hemma överalt och ingenstans-känsla. Och nu börjar jag känna mig mindre svensk men ändå inte mer amerikansk. Lite vacuum. Men för det mesta är allt bra! Men hörru - vad hände på er resa egentligen? Jag mailar dig för jag vil veta allt!

Halloween är den den 31 oktober men vi firar med Halloween-fest lördagen den 27:e. Thanksgiving är den 22 november. Sen har vi ju Veterans Day den 11 november, Hanukkah den 5 december och Pearl Harbor Rememberence Day den 7:e. =)