torsdag, oktober 04, 2007

Kliv ur din Comfort Zone

När det gäller träning, och framför allt konditionsträning, tror jag att många skulle behöva en liten (eller stor) knuff i ryggen. För ärligt talat – hur långt pressar du egentligen dig själv? Är det power walks i knappt-andfådd-tempo som gäller för hela slanten? Har du kört samma runda i samma tempo år ut och år in? Då är det dags att kliva ur din Comfort Zone. Det är dags att verkligen utmana dig själv. Dags att ta i så att det nästan känns som att lungorna ska spricka, som att benen ska vika sig under dig, så att svetten rinner in och svider i ögonen. Ta ut dig. Ge allt. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Intervallträning!

Jag sticker iväg på mitt 30-minuterspass nu. Det kommer att bli så jobbigt. Det kommer att bli så tufft. Efter fem minuter kommer jag krokna mentalt. Efter 15 minuter sprutar endorfinerna runt i kroppen. När jag kliver av löpbandet kommer svetten att rinna och jag kommer att ha ett leende från öra till öra.

När är det din tur?

13 kommentarer:

Desiree sa...

Jag försöker alltid att träna så att svetten lackar och tills det gör så ont i musklerna att jag måste lägga av. Men visst är det många som man ser som knappt ger nåt då de tränar. Man undrar varför de överhuvudtaget går och tränar liksom?

Ha ett härligt pass.

Anonym sa...

så bra skrivet och ett så viktigt påpekande! det kan ju bli lite slentrian i tärningen efter ett tag, man slutar när de börjar göra ont, pressar sig inte över sin tröskel utan blir hängande på den! gäller att ta tag i det då, pressa på, det hela tror jag handlar mycket om inställning och mentalitet!

Anonym sa...

Jag har en höft skada, hur löser jag mina intervallträningar då, för att de ska bli lika effektiva som vid löpning. Jag kan spinna och köra crosstrainern. Tacksam för tips. /elin

Anonym sa...

Du är bra på att peppa!

Slow-Eva sa...

Jag tror att du har helt rätt. Det är nog väldigt vanligt att hamna i slentrianträning och sen dessutom överskatta den.
Själv ska jag simma idag, vilket jag aldrig gör annars. Min kropp ska få lite variation i alla fall :) Trevlig helg!

Anonym sa...

Jag är nog alldeles för bekväm av mig både när dte gäller styrketräningen och konditionsträningen tyvärr... Ska försöka bättra mig.

j sa...

bra och peppande skrivet! otroligt viktigt attge sig själv utmaningar. jag försöker att alltid ge järnet i det jag gör, hur härlig är inte känslan när man har sprungit upp för världens längsta backe och pulsen är uppe i 180. eller när benen går alldeles av sig själv. det är löpningseufori! :)

Sporty Spice sa...

Desiree. Ja, det kan man ju undra. I ett omklädningsrum har jag faktiskt hört en tjej säga "nej, jag vill inte svettas för då blir jag så ful". Tragiskt.

Emelie. Visst handlar det om inställning och mentalitet. Det räcker inte att gå till gymmet. Det som räknas är vad man verkligen gör när man är där.

Elin. Intervaller på crosstrainer funkar hur bra som helst. Värm upp i fem minuter och sedan kör du intervaller under 20 minuter och sedan fem minuters nedvarvning. Det kan vara 40 sekunders spurt och 20 sekunders återhämtning (alltså lugnare tempo). Är du ovan kör du längre återhämtning. Lycka till!

Caroline. Tack. =)

Evasleva. Där slog du huvudet på spiken. Inte nog med att många inte tar i ordentliget - det överskattar dessutom sin träning.

Johanna. Det är ju för din egen skull. Och du kommer att märka sådan skillnad! Ta bort ordet "försöka" ur din sista mening. Jag SKA bättra mig heter det. =)

Anonym sa...

15E% är nordiska näingsrekomendationer. Själv ligger jag på 40E% prot nu under dieten och något lägre annars, men långt över 15E% =).. vi har haft många diskussioner angående proteinmängd på föreläsningarna, och jag håller med dig att man behöver mer om man tränar. Forfarande har inga studier visat det dock.. Kul att du gillade bloggen =)

Annika sa...

Jag kör samma PW runda VARJE dag och tar verkligen UT mig! Är helt slut och rödbetsröd när jag kommer hem. Men du har rätt, jag måste ÄNDRA rundan nu...Brukade ju gå på gymmet och träna en massa advanced step up klasser, men mina knän pallar inte rikigt det längre, tror jag. Annars älskar jag just step-up. Tycker om PW eftersom dom är sköna på så många plan...
Förresten, Petra, inser att jg inte har länkat dig och nu ska det ske, jag är ju för tusan här och läser varje dag och du har blivit en favvis!!! hoppas det är OK för dig!!

Sporty Spice sa...

Näringslära. Vad tycker du allmänt om LMV rekommendationer? Själv tycker jag att de känns lite stenålder.

Annika. Rent konditionsmässigt har din runda förmodligen inte gett så mycket på sista tiden. Du behöver inte byta runda men gör den du har intensivare. Du kan till exempel jogga i fem minuter, gå i fem, jogga i fem osv. Har du en backe i närheten kan du springa upp och gå ner x antal gånger. Har du taskiga knän ska du kanske se upp med just step up. Och se till att ha bra skor. Att köra knäböj på balansbräda eller Bosu är toppen för att stärka upp musklerna och stabiliteten kring knäna. Jag ska länka till dig oxå!

Anonym sa...

jag klev ur den idag när jag lyckades (med hjälp av sambon) springa 2 km utan att gå en enda gång. ve och fasa. måste för övrit korrigera min maxpuls som jag haft på 206 tills idag då pulsen klev upp i 200 i slutet av rundan när jag spurtade upp för backen. undrar hur hög den är egentligen... :O

Anonym sa...

Där så du nåt. Bra fråga! Det var längesen intervaller fanns med på veckoschemat, det är nog dags snart! Gillar att köra sånt regelbundet på vintrarna av nån anledning, tror att det är för att de är ett hyfsat roligt sätt att fördriva tiden på löparbandet och det blir ju mer tid där på vintern eftersom det är så kallt ute...