tisdag, oktober 16, 2007

Skippa bortförklaringarna

Att inte ha tid är den vanligaste orsaken till att många äter mer eller mindre onyttigt. Jag skulle vilja kalla alla dessa ”orsaker” för ”bortförklaringar”. Med lite framförhållning och planering kan alla äta bra. Det första man måste göra är att skriva en matlista så du vet vad du ska handla. Planera alla dina måltider i en vecka framöver. Allt ifrån frukost till mellanmål, lunchlådor och middagar. Att sedan ställa sig och göra storkok, kanske en söndagseftermiddag, och frysa in i portionsstorlekar är perfekt. Jag går så långt att jag skalar, skär och hackar upp grönsaker och lägger i zip lock-påsar i kylen. En påse med olikfärgade paprikor, en med morotsslantar, en med selleristavar, en med broccolibuketter, en med zucchini. Sen när jag ska göra kvällens sallad eller grönsaksröra till lunchen är allt klart och förberett. Kan det bli enklare än så?

5 kommentarer:

Desiree sa...

Ah smart att förskära grönsaker. Vi veckohandlar och ser till att nästan alltid ta med oss lunchlåda. I söndags gjorde vi ett storkok och bakade 4 härliga pajer. Att äta egenlagad mat som är nyttig är väldigt bra istället för att gå ut och äta.

Terese sa...

Tack för tipset. Jag försöker planera rätt mycket redan idag, men jag kan bli ännu bättre på det. Särskilt nu när jag har min "nya" kost att tänka på. :-)

Anonym sa...

jättebra at förbereda så! jag brukar oxå förbereda mycket på söndagarna! bra sen när man blir megasugen och hungrig, då har man nåt nyttigt förberett! man kan undvika mycket okynnesätande på det sättet!

Anonym sa...

Jag älskar storkok, har inga problem att äta liknande mat några dagar. Jag gör hellre så och äter bra hemlagd mat än slarvar ihop något varje dag!
Dock är det inte så kul att laga mat till bara sig själv, då är det skönt att bara laga mat en 3-4 gånger i veckan istället för varje dag!
Skulle dock borda bli bättre på grönsaksintaget.. problemet där är nog inte tid utan mer lust. Men försöker råda bot på grönsaksproblemet genom att äta grönsakssoppor!
Gillar din blogg! Välsigt inspirerande, och så är det kul att läsa om sånt som är ltie annorlunda än i sverige :o)

Anonym sa...

Borförklaringar... Nä fy fan jag blev bara förbannad när jag läste det här. Kände mig inte peppad utan som någon värd att se ner på.

Vilket bara gav mig taggarna ut och jag ville be dig dra åt helvete.

Det är lustigt men vissa människor kan få mig att vilja träna och äta rätt bara genom att få det att låta trevligt och kul... Här fick jag en spark i magen och tappade lusten helt.

Det var som att se Anna Skipper i farten då kräks jag. I mina ögon är det dålig PT-känsla att få folk att må dåligt och känna sig mindre bra istället för att känna fan jag kan!

Usch!