söndag, december 30, 2007

Tokviktigt med teknik

Igår när jag var på gymmet fick jag bita mig i tungan flera gånger. För där var en annan tjej som gjorde precis alla fel man kan göra. Hon började med att värma upp på crosstrainern och då stod hon och hängde på handtagen med hela sin tyngd. Och framför sig hade hon en tidning som hon bläddrade i. Fel, fel, fel. Släpp handtagen och låt armarna pendla fram och tillbaka längs sidorna precis som om du var ute och sprang. Och man läser ju knappast en tidning när man står och gör knäböj. Alltså inte heller när man kör konditionsträning. Sen gick hon över till styrketräning. Det första felet var att hon började med nedre delen av ryggen. "Korsetten" ska man alltid göra sist eftersom att de musklerna behöver vara starka för att orka hålla upp kroppen och stabilisera under andra övningar. Hon gjorde ryggresningar på boll vilket är bra men istället för att rulla ner kota för kota så öste hon på i 180 och stannade innan hon ens var nere och ryckte sedan upp, gick på tok för långt och hon stannade i ett översträckt svankläge. Aj säger jag bara. Sedan vände hon på steken och gjorde bröstpress med hantlar på boll. Bra övning men hon tappade helt svanken och låg och hängde på bollen. Dessutom körde hon med enkilosvikter. Jag menar, come on! Ryggen ska vara rak, 90 grader i knäled och spänn till rumpan och magen. Sen körde hon fransk press på samma hängande sätt, hennes rumpa nuddade nästan golvet och armbågarna pekade rakt ut. Efter det la hon in några latsdrag med axlarna uppe vid öronen, tappade skulderblad och på tok för fort och noll motstånd på vägen upp. Sen tyckte hon nog att hon var färdig för sist la hon in crunches. Och jag lovar att hon gjorde 500 i minuten. Supersnabbt, noll motstånd, noll kontroll.

Men hon är inte min kund, jag känner henne inte ens så självklart sa jag ingenting. Det finns inget värre än besserwissrar som går omkring och påpekar andras teknik på gymmet. Men ibland undrar man vad folk håller på med. Hade hon gjort allt rätt hade hon ju fått ut så mycket mer av sin träning och inte som nu, snudd på slösat bort sin tid. Styrketräning är en TEKNIKSPORT och det funkar inte bara att gå in och dra lite på måfå. Gör man fel kopplas helt andra muskelgrupper in och du tränar inte alls det som du hade tänkt. I värsta fall kan du faktiskt göra dig riktigt illa. De flesta gym har faktiskt en gratis teknikgenomgång med instruktör när man köper sitt gymkort. Utnyttja det!

Nu ska jag ut och powerwalka med min viktväst. Jag tänkte lassa på samtliga vikter idag. Och med mig tar jag Knickedicken - som bärare ifall det skulle bli för tungt. Bra med snäll pojkvän ibland. =)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med dig, man ser så mycket folk på gymmet som har heeelt fel teknik.

Anonym sa...

Hej!

Som utlandsboende, vet du något om den här killen?

http://www.youtube.com/watch?v=xjbjVSai0qA

Vet bara att han heter eller kallas för Joe Eigo...

Em Löfgren sa...

jag förstpr att det måste varit tokfrustrerande att se, precis som det alltid är med de sm inte har nån teknik what so ever!! och om jag blir frustrerad vad måtte inte du bli då som är PT! Huva!

Sporty Spice sa...

Carl. Ja, det är många som verkar tro att det inte krävs någon kunskap alls.

Anonym. Jag vet inte så mycket om honom, mer än att han är Kanadas motsvarighet på Jackie Chan och att han är gymnast, martial artist och ligger bakom konceptet "Multi Level Moves". Cool kille men knappast min typ av träning ... =)

Emelie. Ja, det är frustrerande att se men det är bara att titta åt ett annat håll.

Anonym sa...

Jag blev tillsagd i förrgår på gymet faktiskt att jag gjorde mina axelövningar med hantlar fel. Sen när han visade hur man gjorde rätt så kände jag ju skillnad, det var ju mkt jobbigare att göra rätt :)

Det är ju synd egentligen att du bor i usa, för om man ska köpa pt-tjänsten online får man ju inte just den introduktionen i hur man gör alla övningar rätt :) Fast jag antar att jag får fråga på de som jobbar på gymet.

Jag gillar din blogg!