fredag, december 21, 2007

Fler nyttiga julrecept

Jag fick ett önskemål att lägga ut recept på en nyttig julsallad här på bloggen. Här kommer därför tre av mina favoritrecept som är perfekt alternativ till gräddig Janssons Frestelse, feta gratänger och majonnäsiga potatissallader. Men det mesta på julbordet är faktiskt ok, det är på gottebordet som de flesta fällorna finns. Skinka, lax och sill är ju rena rama hälsokosten. Se till att äta så ”rent” som möjligt och hoppa över röror och annat där du misstänker att det kan gömma sig grädde, majonnäs eller annat du inte vill ha. Får du fikon över från sallad nummer ett kan du pröva att ringla lite mörk choklad över dem och njuta av som bra alternativ till Aladdinaskens kaloribomber.

Rödkålssallad med fikon
400 g rödkål (fint strimlad)
2 apelsiner i bitar
3 röda äpplen i små bitar
3 morötter (grovt rivna)
30 g rostade hasselnötter (grovhackade)
1 dl russin
1-2 färska fikon

Dressing:
1 msk grovkornig senap
½ msk vitvinsvinäger
2 msk konc äppeljuice
½ dl rapsolja

Rotsellerisallad med nötter
1/2 liten rotselleri
1 liter rödkål (finstrimlad)
2 syrliga äpplen
100 g rostade hasselnötter

Dressing:
1/2 citron
1 msk fransk senap
1 msk honung
1 krm salt
1/2 dl olivolja
2 msk vatten

Cheddarsallad med Dadlar
8-10 dadlar
150 g cheddarost (välj en med låg fetthalt)
2 äpplen
1/2 rödlök
150 g blandade salladssorter
1/2 dl valnötskärnor

Dressing:
2 tsk fransk senap
½ dl olivolja
Salt
Peppar

12 kommentarer:

Mjölksyra sa...

massa gott!! mums!

Anonym sa...

Fikonsalladen lät supergod. Och att ringla choklad på dem måste jag testa!

Petchie75 sa...

Petra, vet du vad rotselleri heter på engelska? Är det root sellery - verkar för lätt!? Försökte förklara det för O för att få den spanska översättningen men han visste inte.. Tack för recepttipsen!

Sporty Spice sa...

Petra H. Jag har för mig att det heter celeriac. Men du får väl gå till butiken och se om du känner igen den.

Desiree sa...

Perfekt! Tack Sporty, såg jättesmaskigt ut. Tycker det är både gott och viktigt att få in lite mer grönt på julbordet. Fikon älskar jag. Jag ska göra en stor sallad och sedan satsa mest på laxen, sillen och sådant som inte är allt för mycket kaloribomber.

Ebba sa...

Tack så mycket! =) Nu har jag ännu fler smaskiga sallader att fresta med på julbordet. ;)

Anonym sa...

I just loooooooooooooove your recipes. Eftersom fikon och valnötter trängs högt upp på favvelistan, tillsammans med sallader, ska jag laga den här salladen - och många fler av dina recept. Keep them coming!

En fråga bara: har du inga reservationer om sötningsmedel? Jag har läst att de kickar igång kroppen (både positivt och negativt) lika mycket som vanligt socker alternativt råsocker, men att sötningsmedel är värre eftersom det är 100 % syntetiskt. Därför har jag slutat med sötningsmedel och använder råsocker istället, men mycket mindre, där det är möjligt.

Anne sa...

Vilka smaskiga och nyttiga recept du bjuder på (även godisrecepten du hade här under). Jag ska skriva ut alla och spara och testa senare i vinter. Ser framemot testa salladerna, speciellt rödkålssalladen tycker jag låter väldigt god.

Förresten, du såg väl finalen av Biggest loser tidigare i veckan?
Första gången jag sett serien Biggest loser, tycker det varit otroligt bra och beroendeframkallande.
Inspirerande, inte bara för folk som vill gå ner i vikt, utan överhuvudtaget för alla att blir inspirerande se människor ta tag i sina liv och göra genomgripande förändringar och se hur människor som inte tror de kan upptäcker vilka enorma möjligheter och styrkor de har inom sig att klara av precis allting och mer därtill.

Jag satt i soffan och ooohh aaahhh när de visades upp i finalen. Vilka förändringar! Vissa personer kände jag knappt igen. Inte bara utseendemässgt och viktnedgången utan framför allt livskvalitémässigt, de utstrålade självförtroende och styrka av att ha klarat av något de aldrig trodde om sig själva.
Oooops, sorry sidospåret.

GOD JUL!

Sporty Spice sa...

Bille. Mumsa på! =)

Mimi G. Det är supergott!

Desiree. Ja, fikonsalladen är supergod och känns "julig".

MrsEbba. Jag gör som jag blir tillsagd. Haha. =)

Kesu. Jag anser att lite sötningsmedel då och då är ok. Jag dricker kanske två Diet Coke i veckan och tuggar sockerfritt tuggummi. Så länge man inte överdriver sin konsumtion tycker jag att det är ok och helt ofarligt. Men man måste göra så som det känns bäst för en själv. Jag väljer sötningsmedel för att hålla kalorierna nere på noll. Men jag gör detta recept en gång om året så då känns det helt ok.

Anne. Rödkålssalladen är supergod. Biggest Loser gillar jag, mest för att jag gillar de personliga tränarna Jillian och Bob. Själva programmet är liiite långdraget tycker jag med dessa ständiga invägningar med tusen reklamavbrott. Sen tycker jag att tvåtimmarsavsnitt är i längsta laget. Men visst, resultaten var helt fantastiska. Ska bli kul att se Biggest Loser i januari då det är par som tävlar. God Jul och ha det super i Las Vegas!

Anonym sa...

Okej, då vet jag. En del ersätter bara vanligt socker rakt av, utan att minska mängden. Om sockerkonsumtionen är hög tror jag inte det är lämpligt att använda lika mycket sötningsmedel. Annars funkar det säkert.

Tror du man kan ersätta mängden sötningsmedel i limepralinerna med lika mycket råsocker eller vanligt socker???

Sporty Spice sa...

Kesu. Jadå, det går lika bra att använda vanligt strö- eller råsocker. Jag tror att det inte är så bra att äta för mycket sötningsmedel men å andra sidan bör man inte vräka i sig vanligt socker heller. Socker är faktiskt det ämne som kroppen klarar sig helt utan och har noll nytta av.

Anonym sa...

Lagom är ju alltid bäst. Fast syntetiska livsmedel försöker jag undvika så mycket det går.

Här i Halmstad hos föräldrarna är det lite knepigt att hitta udda frukter och grönsaker. Men när jag kommer hem till Stockholm igen ska jag laga dina smarriga recept.

GOD JUL-kramar