torsdag, december 06, 2007

Ägg del II

Jag fick ett gäng följdfrågor angående mitt ägginlägg och tänkte att det är lika bra att skriva ihop allt i ett eget inlägg. Och det kan mycket väl komma att tänkas bli fler av denna typen av inlägg så jag lägger till kategorin ”Kostinfo” så det blir lättare att hitta.

Ägg är sprängfyllda med vitaminer och näringsämnen, till exempel vitamin A, B2 (riboflavin som stärker immunförsvaret), D, E, K, kalcium, järn, selen och zink. Det enda som saknas helt är vitamin C. Själva äggvitan består av 10 procent ren protein och 90 proccent vatten. För att ta redan på om ägget är färskt kan man göra ett så kallat vattentest. Lägg ägget i ett glas vatten. Lägger sig ägget på botten är det färskt, veckogamla ägg reser sig till hälften och cirka tre veckor gamla ägg ställer sig helt upp. Flyter ägget upp är det riktigt gammalt och du bör inte äta det.

Näringsinnehåll:
Kokt ägg: Kolhydrater: 0,6g. Protein: 7,5g. Fett: 6,2g. Kcal: 87.
Stekt ägg: Kolhydrater: 0,9g. Protein: 9g. Fett: 7,2g. Kcal: 104.
Äggvita: Kolhydrater: 0,3g. Protein: 3,1g. Fett: 0g. Kcal: 14.
Äggula: Kolhydrater: 0,05g. Protein: 3g. Fett: 6,2g. Kcal: 68.

5 kommentarer:

Desiree sa...

Interessant info. Jag läser gärna fler inlägg i framtiden som handlar om kostinfo som denna. Vilken stor skillnad det var mellan ägg-gula och äggvita.

Slow-Eva sa...

Men det är väl i just äggulan som alla de mumsiga, nyttiga, mineralerna och vitaminerna finns? Jag förstår att du inte äter upp alla äggulor men det låt lite konstigt att inta äta någon.

det är alltid kul med kostinfo. Vore roligt att får höra mer om vad för konstigt som äts på andra sidan atlanten också :)

Sporty Spice sa...

Desirre. Ja, det lär komma fler inlägg av denna typ då jag är mycket intresserad av just kost.

Evaslena. Jag äter ett ägg (alltså med både gulan och vitan) varje dag till frukost. Sen är det äggvitor till mellanmål (sex stycken). Och visst är det så att de flesta vitaminerna finns i just gulan men den innehåller som du ser rätt mycket fett.

Terese sa...

En liten fråga. Hur kommer det sig att det är olika mycket protein i ett kokt och ett stekt ägg? Det visste jag faktiskt inte.

Sporty Spice sa...

Terese. Siffrorna är från Hälsovakten och jag vet faktiskt inte. Skillnaden ska enligt dem vara 0,3 gram. Kan att ha med tillagningen att göra? Jag vet att man till exempel bara kan tilgodogöra sig hälften av proteinen om man äter rått ägg.