torsdag, december 13, 2007

Kaloristäda

På tal om min (och David Beckhams) städnojja tänkte jag berättiga mitt lätt hysteriska pedanteri genom att visa att jag faktiskt inte bara får rent hemma utan att jag även bränner kalorier. Så jag spände på mig pulsklockan och drog igång min dagliga städrutin. Det vill säga bädda säng, plocka ur diskmaskin, ladda tvättmaskin, damma, dammsuga och skura. Och ja, det är min dagliga rutin, förutom att skura och tvätta för det gör jag typ en gång i veckan (jag är ju inte helt psyco). Det tog mig 18 minuter och här är resultatet:

Maxpuls: 70%
Medelpuls: 54%
Förbrända kalorier: 74 (varav 60% från fett).

Passade även på att testa var jag hamnade då jag i stort sett inte gjorde någonting. Typ bara hasat runt i lägenheten, suttit framför datorn, druckit kaffe och pratat i telefon. För att det ska gå att jämföra rakt av gjorde jag även detta under 18 minuter (jag gjorde detta ”test” direkt efter städrundan och därför hamnade min puls lite högre i början).

Maxpuls: 43%
Medelpuls: 35%
Förbrända kalorier: 28 (varav 60% från fett).

11 kommentarer:

Puma sa...

ojoj. intressant skillnad! jag kanske skulle ta och städa lite oftare alltså... vad gjorde du när du kom upp i 70%? skurade i ett jobbigt hörn?

Annika sa...

Gosh! NU ska här städas! Mycket intressant, och inspirerande!
Jag undrar också vad du gjorde när du nådde max?

Sporty Spice sa...

Puma. Ja, du skulle se mig när jag städar. Vi snackar fartränder. Läste ett inlägg på Cia´s Hälsoblogg för ett tag sedan och även hon städar så svetten sprutar. =)

Annika. Tror att man bränner fler städkalorier här i USA jämfört med i Sverige. Dammsugaren väger ju typ det dubbla här.

Anonym sa...

jädrans. jag ska nog städa idag så kan jag bränna bort en lussebulle eller två. :)

Desiree sa...

Lite trist att det inte skiljer mer. Min dammsugare står jämt framme för jag orkar inte ens ställa bort den eftersom jag ändå andvänder den så gott som dagligen också.

Sporty Spice sa...

Desiree. Det är ju ändå drygt det dubbla. Och du - skönt att höra att man inte är ensam om att vara en dammsugaroholic. =)

Desiree sa...

Jo du dammsugaren är en av mina bäst vänner.

Anonym sa...

Vilken bra idé! Jag måste också testa att städa med pulsklocka! Värstingen är ju att knäskura golvet under sängarna (eller magskura blir det väl snarast), då snackar vi puls!

Mjölksyra sa...

guuud vilken skoj idée! varför har jag aldrig provat att sätta på mig pulsmätaren på min vardag!?

/Bille

Unknown sa...

Hoppsan! Undrar hur det kommer bli i min nya lägenhet då, med heltäckningsmattor överallt... De är ju heljobbiga att dammsuga! (England = u-land ;)
Fast jag har ingen pulsklocka ännu, vet inte vilken jag ska välja...

Sporty Spice sa...

Karola. En vanlig lussebulle (50 gram) innehåller cirka 160 kcal så då kan du ju räkna ut hur länge du måste städa. =)

Cia. Haha. Magskura låter avancerat.

Mjölksyra. Ja det är lite kul. Jag blev lite förvånad över förbränningen när jag satt helt stilla.

Mialena. Även jag bor i ett heltäckningsmatts-land. USA är också lite bakom när det gäller inredning. Ska du köpa pulsklockan tycker jag att du ska välja en Polar. De är bäst (tycker jag).