lördag, december 22, 2007

Skölj snoken

Igår kväll började jag känna en dunkade värk precis bakom ögonbrynen och vid sidan av näsan. Åh nej. Bihålorna!!! Jag vägrar ligga sjuk i jul och jag vägrar stanna hemma från gymmet. Så jag åt tre apelsiner, drack ett par koppar te och gjorde massor av nässköljningar. Ja, jag vet att de flesta tycker att det är konstigt och äckligt (nu pratar jag alltså om nässköljningen och inte om apelsinätandet eller tedrickandet) men jag säger bara en sak: pröva! Man rensar ut allt joks som ligger i bihålorna och trycker och utan joks (ja, det heter faktiskt så på både latin och läkarspråk) minskar risken för inflammation. Det är även perfekt för astmatiker, allergiker, snarkare, om man har torra slemhinnor och sköljningen rensar bort bakterier, damm, pollen och motverkar förkylningar genom att stimulera flimmerhåren. Det sägs även kunna lindra vid migrän (jag har faktiskt aldrig prövat) genom att stimulera och slappna av området kring ögon och panna.

Detta är inget nytt påfund utan inom yogatraditionen har man hållit på med nässköljningar i tusentals år. Man sköljer näsan med ljummet vatten och en saltlösning och det känns inte alls som många tror som att drunkna eller mycket obehagligt. Det känns knappt alls (lite skumt första gången kanske). Kannan man använder kallas Nose Buddy, Neti Kanna eller Naso Klar. Själv använder jag en inte så yogainspirerad plastflaska som vi köpte på ett vanligt Apotek.

Så vill du undvika att bli förkyld i vinter – skölj snoken.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter jättemysko tycker jag. Hur funkar det???

Mjölksyra sa...

det låter verkligen läskigt att skölja näsan sådär...och dom är inte vackra dom där nässköljarna! men man kanske skulle ta å prova iallfall!

/Bille

Anonym sa...

Åh så bra den är! Själv har jag precis köpt mig en "Nosebuddy" - vilken lycka att kunna andas och så rent och tomt de känns i näsan! En helt ny känsla :)

Sporty Spice sa...

Mimi G. Man fyller flaskan eller kannan med varmt saltvatten (en saltlösning följer med när man köper den) och sedan sätter man pipen mot ena näsborren och lutar huvudet åt andra hållet över handfatet. Vattnet rinner in genom näsborren, upp och ut i de fyra bihålorna, och ut genom andra näsborren. Låter konstigt men är asbra.

Bille. Många tror att de inte ska kunna andas men det är helt fel. Det är inte läskigt alls. Och det finns kannor som är mindre fula, vet att jag sett en cool på Yoga Yama på Jungfrugatan. Har för mig att den var rosa. Viktigt att göra det med varmt saltvatten, är vattnet kallt eller osaltat svider det rejält i näsan. =)

Anonym. Ja visst är det! Man känner sig helt ren och fräsch inne i hela huvudet.

Anne sa...

En Nose Buddy ska köpas här och nu!!!

Sporty Spice sa...

Anne. Ja, gör det och återkom när du testat! Kul att höra vad du tycker.

Anonym sa...

Önskar dig en fanatisk jul, dear Sporty. Hoppas vi ses på det nya året! Kramar i massor från Caroline & co.

Sporty Spice sa...

Caroline & Johan. Detsamma!!! Och ja, vi ses ju förhoppningsvis på Koh Lanta i mars. =)