Jag älskar träningstidningar och det faktum att jag bor i USA som gör utbudet så mycket större än hemma i Sverige. Mina favoriter här är Oxygen och Muscle & Fitness. Men självklart får jag fortfarande den bästa träningstidningen av alla, Fitness Magazine, från Sverige i brevlådan varje månad. För även om utbudet är större kan det vara lite sisådär med kvalitén. Många tidningar blir för mycket mode och smink och för lite träning. Och vi ska inte ens tala om alla dessa extremt irriterande annonser. Sida upp och sida ner med före- och efterbilder på tjejer i bikini. Eller fullt påklädda män och halvnakna, svankande kvinnor med lätt särade läppar. Ibland är det svårt att se skillnad på reklam för kostersättning och porr. Bantarpiller och mirakelmetoder, gärna redigerade så att det ser ut som ett helt vanligt reportage. Den här tar ändå priset tycker jag. Kan ni tänka er den i en svensk trädningstidning? ”Chocolate Bars that removes fat like a blow torch”. Och så står den barmagade tjejen och pekar på sin egen rumpa. Sen följer två helsidor (nej, jag skämtar inte) med finstilt text som ingen orkar läsa (förmodligen står det att om du vill se resultat måste du äta supernyttigt, kalorisnålt och träna hårt sex dagar i veckan).
Jag säger då det.
tisdag, december 18, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
8 kommentarer:
Det finns inga genvägar, det är bara inse detta. Men tyvärr är det många som inte inser detta och gärna vill lura sig själva med att det finns genvägar via choklad och annat. Det är väl därför bantarpiller branchen och annat hokuspokus går bra och lever och frodas.
Gud vilken annons! Den skulle ju aldrig funka i Sverige (kanske på 70-talet). Hahaha.
Jag bor i LA och läser också en hel del fitnesstidningar. Och ibland undrar man vad det är för konstiga reportage som priser bantningspiller. Men när man tittar efter lite nogrannare ser man att det står "Advertisment" längst ner på sidan så där lite finstilt. Riktig luring.
Vilken sjuk annons=) Men jag skulle inte bli särskilt förvånad om jag hittade den i en svensk träningstidning oxå.I bland är det liiite för mycket fokus på lättklädda tjejer i annonser och på tok för lite intressant läsning om just det man köper tidning för, träning och kost alltså. Men det finns som tur är tidningar som lägger bra fokus på just det oxå=)
Visst är det för mkt fokus på lättkläddhet både här OCH i Sverige, vill jag säga. Trist, och så tappar åtminstone jag intresset.
Vad tyckte du om utgången i The Biggest Loser igår? Helt otroligt, säger jag. Julie såg ju helt otrolig ut! Jillian kan vara STOLT!!! Vilken bra PC hon är!!!
Desiree. Ja, bantarpillsföretagen spelar på folks desperation och olycka. Och de får dem att tro att det finns en genväg vilket är sånt lurendrejeri.
Karola. Ja, typ en tjej i bikini som gör reklam för en motorsåg. =)
Mimi G. Ja, de gör verkligen allt för att annonsen ska se ut som redaktionelt matrial.
Jossan. Jag håller med dig, ibland är det obefodat mycket lättklätt.
Annika. Ja, Biggest Loser var HELT OTROLIGT (fast jag tycker att producenterna gjorde ett taskigt jobb, man hörde ju inte vad folk på scen sa för att publiken tilläts vråla nonstop). Folk såg helt fantastiskt snygga ut. Och tvillingbröderna var ju makalösa! Fatta att båda vann. Jillian hade ju fyra från sitt lag i finalen - hon är en galet bra PT.
Men. Att jag inte tänkt på det tidigare. Jag är inte sådär jätteförtjust i svenska Fitness...Den är liksom för lite för "lagom" för mig. Jag skulle vilja ha något mellanting mellan Oxygen /Fitness /Body -för tjejer. Tycker man ofta här tjejer som saknar en sådan tidning. Vad säger du Petra - starta ny tidnign...? ;-)
Ofelia. Oxygen är verkligen min favvotidning, den är seriöst inriktad på just träning och innehåller inget trams (jo, lite men det kan man bläddra förbi). Problemet med Sverige är att det är ett litet land och att det tyvärr inte finns en marknad för så många fler träningstidningar. Men visst, jag skulle slänga mig över en tidning som var mellan Fitness Magazine och Body.
Skicka en kommentar