fredag, december 28, 2007

Nytt år, nya mål

Så här i mellandagarna när många är lediga och har massa tid till övers tycker jag att det kan vara en bra idé att sätta sig ner och tänka igenom sin träning. Om man fört träningsdagbok under det gångna året kan man kolla igenom den och göra en liten utvärdering. Vad har funkat bra, vad har funkat mindre bra och hur kan du åtgärda problemen? Är det mer styrka som krävs eller bör du satsa mer på konditionen? Är en PT en smart investering (här kan du såklart anlita mig och jag kommer att presentera ett schysst rabatterbjudande enbart för mina bloggläsare inom kort så håll utkik!).

Sen är det dags för att plita ner dina nya målsättningar. Vad vill du med din träning detta år? Vad är ditt långsiktiga mål och vad är dina kortsiktiga? Och det viktigaste av allt – vad krävs för att du ska uppnå dem? Skriv ner allt och var så konkret som möjligt. Tänk gärna ut ett par belöningar som du kan fira med när ett mål är uppnått. Efter det tar du fram vågen och måttbandet och skriver ner dina uppgifter. Du mäter vad, lår (smalaste och bredaste delen), stuss, mage (fem cm under navel), midja, bröst och överarm. På så sätt kan du under året göra regelbundna mätningar och se om allt går åt rätt håll (många blir ju frustrerade när inget händer på vågen – men står du still på vågen men minskar i centimetrar betyder det att du tappat fett och byggt muskler). Du kan även skriva ner din vilopuls (när den sjunker under årets lopp är det ett tecken på att du fått bättre flås).

För att hålla motivationen på topp rekommenderar jag att man skriver någon form av kost- och träningsdagbok. Antingen en riktig bok (Fitnessförlaget har mycket bra men en vanlig skrivbok funkar också) eller via en tjänst på nätet (det finns mängder av olika men Träningsguiden är min personliga favorit).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hi hi. Jag hade just tänkt att maila dig för att köpa en pt-månad men nu tänker jag såklart vänta på ditt rabatterbjudande. 2008 ska bli året då jag börjar mitt nya liv. Här ska tränas och gå ner de envisa 10 kilona som hänger kvar sedan min graviditet!

Anonym sa...

Tack för tipset om Träningsguiden, det verkar vara en asbra sajt. Jag har redan blivit medlem och fyllt i dagens träningspass. Kul!