fredag, juli 06, 2007

Vad har du i glaset?

Nu när det är sommar är det lätt att man får i sig fler kalorier än man tänkt eller ens vet om. Det är glass, grillfester med feta såser på biffen och antalen ”men det är ju semester och då måste man ju få unna sig lite extra” är oräkneliga. Räkna kommer dock de där extra kilona på vågen gå att göra i höst. Se särskilt upp med de kalorier i flytande form, en vanlig burkläsk innehåller cirka 130 kalorier. Och gå för allt i världen inte på producenternas försök att få dig att tro att energidrycker, vitaminvatten eller dricka med grönt te är bra för hälsan. De är proppfulla med socker och osynliga kalorier. Bara för att det är en bild på en kille som springer eller cyklar på burken betyder det inte att det är nyttigt. Är du törstig eller svettas mycket på träningen – drick vatten! Här är en liten lista på hur mycket socker det gömmer sig i ditt glas.

Coca Cola, 40 gram
Diet Coke, 0 gram
Svart kaffe, 0 gram
Lipton Iced Tea, 53 gram
Nestle Iced Tea, 34 gram
Nestea Peach Green Tea, 57 gram
Vitamine Water, 33 gram
Red Bull, 27 gram
Rumba Energy Juice, 56 gram
Shark, 35 gram
Starbucks Bottled Frappucino, 33 gram
Sunkist Orange Soda, 52 gram
Wired X344, 54 gram

8 kommentarer:

Anonym sa...

Iste är ju värre än Coca Cola!!! Tack för tipset, det hade jag ingen aaaning om. Har helt klart gått på att iste av grönt te är hälsosamt.

Anonym sa...

Diet coke är min lyxdricka, gott gott.
Har du förresten bra tips på hur man kan variera vattnet och smaksätta det. Jag brukar ha i klassikern citron eller lime, men nya idéer tages tacksamt emot ifall du har några. Gurka har jag sett andra ha, men aldrig testat själv. Borde kanske göra det.

Anonym sa...

tur att jag inte gillar kolsyra då (förutom i öl) haha. jag dricker jämt vatten

Fia sa...

Min favorit är Fresca, noll kalorier och vatten, gärna med lite färsk ingefära i, det är kanongott. Bra info du har på din site! Kram!

Sporty Spice sa...

Maya. Jepp, det är mkt socker i grönt te på flaska.

Anne. Gurka är jättegott i vatten, gör det friskt. Jag kör apelsinskivor ibland. Jordgubbar (hela färska) ger också en god smak.

Cizzi. Jag älskar Polan Seltzer, ett mineralvatten härifrån Connecticut. Noll calorier, inget salt och lagom med bubblor.

Fia. Måste testa Fresca med ingefära.

Anonym sa...

Är inte det här ett reportage för dig? :-)
www.purepowerbootcamp.com
I NYC.

Sporty Spice sa...

Caroline. Tack för tipset. Låter som ngt right up my alley.

Anonym sa...

vatten med mynta i är min sommar-favorit. afrikansk växer som ogräs och har en stark smak. får vattnet att kännas lite svalare än det är.