onsdag, juli 25, 2007

Kaffebomber

Jag har fått frågor om iskaffe och kaffedrinkar. Tänkte därför försöka reda ut vad det egentligen är folk får i koppen. Tyvärr är det så att de flesta ice coffees på marknaden innehåller mycket socker (även om det står ”no suger added” kan det vara mycket naturligt socker i flaskan och socker som socker) och osynliga kalorier. Gillar man iskaffe gäller det att läsa innehållsdeklarationen noga. En genomsnittlig Ice Coffee innehåller cirka 200 kalorier och cirka 25 gram socker.

Sen finns det ju massor av varma kaffedrinkar på till exempel Starbucks. Och visst är de goda. Men de är inget annat än kaloristinna efterrätter. Rasberry Mocha Frappuccino (420 kcal), Caffé Mocha (330 kcal), Caramel Macchiatio (240 kcal), Iced Caffé Mocha (220 kcal), Iced Vanilla Latte (190 kcal), White Chocolate Mocha Frappuccino (410 kcal), Dulce de Leche Frappuccino Blended Crème (530 kcal), Cinnamon Dolce Créme (350). En vanliga Café Latte utan konstigheter innehåller faktiskt hela 190 kcal. Jämför detta med svart kaffe (0 kcal) eller kaffe med skim milk (15 kcal).

* Samtliga drinkar är grande, 2% mjölk och whipped cream (väljer du bort grädden får du dra bort 100 kalorier – men även utan är det riktiga kaloribomber).

9 kommentarer:

Anonym sa...

Innehåller inte en BigMac typ 500 kcal? (Om man nu äter sådant .. )
Iaf är det ju samma som en av kaffedrinkarna! Helt sjukt, hur lyckas de stuva ner så många kalorier i några flytande deciliter!?

Sporty Spice sa...

En Big Mac innehåller 560 kcal (30 gram fett varav 19 saturated fat, 1010mg sodium, 47 gram kolhydrater varav 8 gram socker). Men kaffedrinken slurpar folk i sig på några minuter och det ger ingen mättnad.

Petchie75 sa...

Whipped cream på kaffe??? Jag har nog mycket att lära i USA, det finns ett Starbucks runt hörnet från vår lägenhet i Puerto Rico men jag ska akta mig för de där kaloribomberna - de låter ju inte ens goda tycker jag! Jag drack en soya cappuccino tror jag när vi var där i juni, och inte grande - det är ju som att bälga i sig en kanna kaffe.
Då låter ditt is-te-recept mycket bättre även om jag föredrar te utan socker (men kaffe med socker).

Anonym sa...

usch vad mycket dplt socker det ska vara i allt! tur att jag inte dricker kaffe! fast å andra sidan finns det ju tusen andra produkter att se upp med...!!

Sporty Spice sa...

Petra H. Yup. Här gillar de grädde i kaffet. Det är inget annat än varma milk shakes. Typ.

Emelie. Ja, särskilt som att många producenter tar bort ALLT fett. Fett är en smakbärare så utan fett måste de tillsätta socker för att få någon smak.

Anonym sa...

Hehe, jag menade alltså 'hur är det möjligt av tillverkarna att stoppa ner så mycket energi i ett par dl vätska'.
Jag förstår ju hur man som människa som gillar sådant kan bälga i sig mängder, hihi ;)

Anonym sa...

på mitt fik i stan har de icepresso som bara är espresso mixat med is och minimjölk :) det är bra det=)

Sporty Spice sa...

Carolina. Det låter bra. På alla ceféer (inkl Starbucks) finns såklart bra altenativ. Jag beställer alltid en tripple grand latte with skim milk (extra starkt kaffe med minimjölk).
Såg att du frågat om Fun Light också. Det är såklart en smaksak men jag gillar de röda smakerna, Wild Berrys är bäst.

Anonym sa...

okej. tack för tipset :)