lördag, juli 21, 2007

Rapport från Äpplet

Dagarna i NY gick fort. Fick inte till det med uppkopplingen därav avsaknaden av nya inlägg. Torsdagen spenderades uppe i Midtown. Strosade runt en stund på Farmers Market på Times Square, riktigt najs faktiskt. Sen in en sväng på H&M på 51 Street men jag hittade inget jag ville ha. Sen mötte jag upp Maria och vi strosade runt, drack Starbucks-kaffe i Bryant Park, svängde förbi Lexington Ave vid 44th och försökte få en glimt av ”hålet” som gasexplosionen resulterade i. Tyvärr var det avspärrat så det enda vi såg var resterna av ett pressuppbåd och podiet som borgmästare Bloomberg hade stått vid någon timme tidigare. Men jag och Maria intalade oss att det ändå var stort på något sätt och att vi var i händelsernas centrum. Sen öste jag hem till hotellet och bytte om till träningskläder för att åka till Crunch på 2nd Ave för att göra ett jobb för Aftonbladet. Riktigt kul men oj vilka blåmärken och träningsvärk jag har. Ni får läsa om det snart. Hehe.

Igår fredag strosade jag och Maria runt i SoHo, åt en organic granola frukost och mötte upp Marias kompis Niklas i Washington Square. Sedan mer strosande i The Village och lunch i Meetpacking District. Hittade en vegetarisk restaurang där salladsdressingen var ”to die for”. I alla fall enligt servitören. Har för mig att stället hette Snajs (rätta mig om jag har fel här Maria). Sen mer strosade och en öl på en skön bar (jag hade liksom helt glömt att jag sällan gillar öl för att det mest känns som att äta en råglimpa så jag beställde en men drack typ tre klunkar). Svängde förbi en FDNY:s lilla shop på Greenwich Avenue och tjackade en brandmans t-shirt till Knickedicken. Sen letade Maria i tvåtusen år efter en vinbutik och hittade till slut en på 7th Ave. Flaskan (som sedan visade sig vara ett ruskigt sött dessertvin) togs med på en liten picknick i Central Park tillsammans med Ulrika (Niklas flickvän … stavar föresten bådas deras namn med ”k” helt utan belägg … det kan lika gärna vara ”c” faktiskt) och en tjej till som jag pinsamt nog redan glömt bort vad hon heter (sorry!!!) och en kille från Alabama. När ”svenskfesten” gick vidare in på en gratiskonsert passade jag på att avvika, var bara helt trött. Kan det vara jetlag mellan NY och CT tro? Svängde förbi Whole Food vid Columbus Circle och köpte en fantastiskt god Midle Est Wrap med falafel och hoummus. Och en burk organsikt odlade jordgubbar som fick avnjutas i hotellsängen framför tv:n. Very najs.

Idag lördag checkade jag ut från hotellet och struttade ner 7th Ave till Manhattan Mall och shoppade loss lite på SJP Bitten. Hade tyvärr inte så mycket tid och en väska att släpa på – annars hade jag köpt mer. Men det blev två t-shirts och en skitnajs topp. Gillade Bitten som tusan. Enkla basplagg men med lite småroliga detaljer. Det får bli en tur till The Mall i Meridien snart och shoppa mer. På tåget hem var det typ tio pers som satt och lusläste senaste Harry Potter. Jag själv läste Jaktsäsong av Mats Strandberg. Glad att han skriver på svenska för sitter man på ett tåg och läser en bok som det står en massa ”kuk och knulla” i blir man ju liter nojig att någon medtrafikant ska läsa över axeln på en. En riktig chic lit är det i vilket fall. Lite i lättlästaste laget för mig men wtf. Känner igen mig lite från den tiden då jag hängde på Confetti i slutet av 80-talet (legendarisk bögklubb med dj:n Sydney där nuvarande Sture ligger i Stureplan), Make Up (bögklubb på Fleminggatan där ett ruggigt B-ställe som jag inte kommer ihåg vad det heter ligger idag) och Paradise (bögafton på favvo-rockhaket Ritz). Man var väl lite av en faghag. Nåväl. Knickedicken hämtade mig iaf på stationen i New Haven och nu hägrar färsk majs (köpt från bonden himself), mozarellasallad, sweet potatoe och filé mignon. Knickedicken lagar. Jag sippar vitt vin och äter oliver. Jämställdhet go´ vänner.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en helg som heter duga det, låter som typ 10 av 10 poäng. Vad kul! Hojta till när reportaget är i Aftonbladet, det vill man ju inte missa!
Blir lite avundsjuk också när jag läser du handlat Bitten och tyckte det var snyggt, av det jag sett på nätet har det verkat vara jätteläckra grejer.
Angående storleken på de kläderna, är det normalstorlekar eller är storlekarna extra små/stora/?

Sporty Spice sa...

Anne. Ja, det var en bra helg. Älskar att ha NY så nära - fast efter ett par dagar är det ganska skönt att åka hem till lugnet i Madison. Jag gillade Bitten som bra den. Mycket schyssta basplagg. Storleksmässigt var de nog ganska normala fast det varierade något. En t-shirt hade jag medium men det övriga small. Har du ngn Steve & Barry i närheten av dig?

Anonym sa...

Hey! Det var mkt roligt att traffas. Och jag ser verkligen fram emot reportaget om den hemliga nya sporten. Raknar givetvis med manga detaljerade bilder.
Ang Niclas och Ulrica sa stavar de faktiskt bada med c, och stallet med sasen hette Snice, sa du var ratt ute.
I dag ska jag aka hem och det hallregnar. Vill inte aka hem och vill inte att det ska hallregna. Ibland far man inte som man vill.
Ses i Sthlm i aug.

Sporty Spice sa...

"Den nya hemliga sporten". Du får det att låta väldigt spännande. Själv hoppas jag inte lika mycket på detaljerade bilder. På mig iaf. Trist att du måste åka hem. Men som sagt, vi ses i augusti. Och nästa gång du kommer hit får du komma till Gilmore Girl Country och hälsa på.