måndag, juli 23, 2007

Mållös

Idag måste jag sätta mig ner och tänka igenom mina träningsmål. Har kört lite planlöst senaste veckorna. Har liksom saknat fokus. Och det beror såklart på att jag inte har mina mål riktigt lika glasklara som vanligt. Självklart har jag mål men ibland måste man påminna sig själv om vad de är. Till exempel måste jag försöka analysera varför jag plötsligt tappat min vanliga cardio-gnista. Varför det inte längre är kul att köra stenhårda intervaller, varför benen känns som stockar och inte alls vill pinna på som vanligt. Så här låter det i min skalle just nu.

- Varför är det inte lika kul att köra intervaller?
- Det är jobbigt.
- Ja, men de ska ju vara jobbigt. Eller hur?
- Jo visst, men jag har ingen ork. Det tar emot mentalt att gå till gymmet när jag vet att det är cardio jag ska köra. Jag vill hellre köra styrka.
- Men kan det inte bero på att du inte kört intervaller som vanligt på ett tag?
- Jo.
- Ok, men om du skärper till dig och bestämmer att du ska köra intervaller varje dag i en vecka tror du inte att det kommer att kännas lättare då?
- Jo.
- Och en vecka är inte så lång tid, det klarar du väl?
- Jo.
- Ok, så sluta tänka på hur jobbigt det är. Kör i en vecka så tar vi upp det här samtalet igen om sju dagar.
- Ok.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen de där i-huvudet-samtalen! det kan lätt bli så där ibland, att man tappar sin mentala fokusering och motivation, och styrketräning är på sätt och vis "lättare" än cardido, och kanske ska du tilläta dig det ett tag för att hitta tillbaka till motivatonen? blanda styrekträning med mer låginstensiv träning för att bygga upp ny energi?!

Anonym sa...

jag brukar vara i den situationen fast jag har lätt för cardio men svårt att hålla motivationen i styrketräningen. same same but tvärtom med andra ord...

Sporty Spice sa...

Emelie. Självklart ska man tillåta sig själv att ta det lugnt ibland. Men för mig funkar det bäst att bara köra på - motivationen kommer tillbaka först när jag satt igång. Inget jag kan vänta på. Så tillvida att svackan inte beror på att man är övertränad eller sjuk. Men så är icke fallet för mig just nu. Och lågintensiv cardio får jag kräk-känslor av. =) Det är såååå tråkigt och ger mig absolut ingenting. Nope. Jag tar mig i kragen och kör intervaller. Har lagt upp det som så att jag ska köra varje dag i en vecka. Då känns det inte övermäktigt, det är ju bara sju dagar. Och jag VET att jag kommer att känna helt annorlunda nästa måndag.

Cizzi. Jag har aldrig svårt med motivationen när det gäller styrka. Jag står där på crosstrainern och kastar trånande blickar mot hantlarna. Hehe.

Anonym sa...

då kanske vi kan byta ett tag då ;)

Sporty Spice sa...

Cizzi. Ja, det vore nått. =)